Kortrijk Art Weekend
26.-27.Okt.24

Kunst in de publieke ruimte

Over (NL)

Kunst in de publie­ke ruim­te is een essen­ti­eel onder­deel van het his­to­ri­sche en heden­daag­se cul­tu­reel erf­goed en geheu­gen van de stad. Ze is niet alleen van­uit his­to­risch stand­punt van belang, maar biedt ook kan­sen om actu­e­le en heden­daag­se spo­ren na te laten. Ze maakt van Kort­rijk één gro­te cul­tu­re­le site, zowel laag­drem­pe­lig als kwa­li­ta­tief. Een meer­waar­de voor inwo­ners en bezoe­kers. Via kwa­li­ta­tie­ve kuns­tin­te­gra­ties in de publie­ke ruim­te in Groot Kort­rijk, op een laag­drem­pe­li­ge, actu­e­le en dyna­mi­sche manier met loka­le en inter­na­ti­o­na­le kun­ste­naars, kunst toe­gan­ke­lijk maken voor een groot publiek en mee­bou­wen aan de iden­ti­teit, leef­baar­heid en de uit­stra­ling van de stad.

De col­lec­tie in de publie­ke ruim­te bestaat uit een 130-tal kunst­wer­ken waar­on­der sculp­tu­ren, beel­den, gedenk­pla­ten, monu­men­ten en oor­logs­mo­nu­men­ten, borst­beel­den en hei­li­gen­beel­den, reli­ëfs en moza­ïe­ken, muur­schil­de­rij­en en geïn­te­greer­de kunst­wer­ken. Ze staan ver­spreid over Kort­rijk en deel­ge­meen­ten Heu­le, Mar­ke, Aal­be­ke, Bel­le­gem, Rol­le­gem, Kooi­gem en Bis­se­gem. De kunst­wer­ken zijn zeer divers van samen­stel­ling en mate­ri­aal­soort nl. brons, koper of metaal, hout, steen of mar­mer, kunst­stof, glas, …

About (EN)

Art in public spa­ce is an essen­ti­al part of the city­’s his­to­ri­cal and con­tem­po­ra­ry cul­tu­ral heri­ta­ge and memo­ry. It is not only impor­tant from a his­to­ri­cal point of view, but also offers oppor­tu­ni­ties to lea­ve cur­rent and con­tem­po­ra­ry tra­ces. She turns Kort­rijk into one lar­ge cul­tu­ral site, both acces­si­ble and of high qua­li­ty. An added value for resi­dents and visi­tors. Through qua­li­ta­ti­ve art inte­gra­ti­ons in the public spa­ce in Gre­a­ter Kort­rijk, in an acces­si­ble, cur­rent and dyna­mic way with local and inter­na­ti­o­nal artists, we make art acces­si­ble to a lar­ge audien­ce and help build the iden­ti­ty, qua­li­ty of life and the appe­a­ran­ce of the city.

The col­lec­ti­on in public spa­ce con­sists of approxi­ma­te­ly 130 works of art, inclu­ding sculp­tu­res, sta­tu­es, memo­ri­al pla­ques, monu­ments and war memo­ri­als, busts and sta­tu­es of saints, reliefs and mosaics, wall pain­tings and inte­gra­ted works of art. They are spread across Kort­rijk and the sub-muni­ci­pa­li­ties of Heu­le, Mar­ke, Aal­be­ke, Bel­le­gem, Rol­le­gem, Kooi­gem and Bis­se­gem. The works of art are very diver­se in com­po­si­ti­on and mate­ri­al type, name­ly bron­ze, cop­per or metal, wood, sto­ne or mar­ble, plas­tic, glass, etc.

  • 1

    Sing Sing

    2024 Sing Sing Frederik Van Simaey c Dieter Van Caneghem 1 1

    Over het kunstwerk (NL)

    Sing Sing is een sculp­tuur in de vorm van een meta­len hek, dat ner­gens naar­toe lijkt te lei­den of niets begrenst. Het hek werd zo ver­vaar­digd dat, wan­neer je met een stok of staaf tegen de ver­schil­len­de spij­len van het hek tikt, de melo­die van Altijd is Kort­jak­je ziek te horen is. De leng­te van de ver­schil­len­de spij­len zor­gen voor een vari­a­tie in toon­hoog­te. De afstand tus­sen de ver­schil­len­de spij­len zorgt voor het ritme.

    Het werk is van kun­ste­naar Fre­de­rik Van Simaey en werd in 2018 aan­ge­kocht door Stad Kort­rijk na de Tri­ën­na­le Play. Het beken­de lied ver­wijst naar de zor­ge­lo­ze kin­der­tijd van Van Simaey. Altijd is Kort­jak­je ziek is een kin­der­lied dat terug­gaat op een bekend volks­lied uit de acht­tien­de eeuw. Het werk is een uit­no­di­ging aan de bezoe­kers om zich te laten onder­dom­pe­len in deze nos­tal­gie naar hun kin­der­ja­ren. Fre­de­rik Van Simaey (°1979, Kort­rijk) duwt ons met de neus op din­gen waar­aan we voor­bij drei­gen gaan. Hij gebruikt schijn­baar waar­de­lo­ze voor­wer­pen en trans­for­meert deze aan de hand van mini­ma­le ingre­pen tot een soort poë­ti­sche en artis­tie­ke raad­sels. Zo cre­ëert hij een span­ning tus­sen con­cept, wer­ke­lijk­heid en ver­wach­ting. Hij stelt zich hier­bij vra­gen over de nood­zaak van het creëren.

    About the artwork (EN)

    Sing Sing is a sculp­tu­re in the sha­pe of a metal fen­ce that see­ms to lead now­he­re or deli­mit nothing. The fen­ce was made in such a way that when you tap the various bars of the fen­ce with a stick or rod, the melo­dy of Always is Kort­jak­je sick can be heard. The length of the dif­fe­rent bars ensu­res a vari­a­ti­on in pitch. The dis­tan­ce bet­ween the dif­fe­rent bars cre­a­tes the rhythm.

    The work is by artist Fre­de­rik Van Simaey and was pur­cha­sed by the City of Kort­rijk in 2018 after the Tri­en­ni­al Play. The well-known song refers to Van Simaey’s care­free child­hood. Always Kort­jak­je is sick is a child­ren’s song that goes back to a well-known folk song from the eigh­teenth cen­tu­ry. The work is an invita­ti­on to visi­tors to immer­se them­sel­ves in this nos­tal­gia for their child­hood. Fre­de­rik Van Simaey (°1979, Kort­rijk) con­fronts us with things we are in danger of igno­ring. He uses see­min­gly worthless objects and trans­forms them with mini­mal inter­ven­ti­ons into a kind of poe­tic and artis­tic rid­dles. In this way he cre­a­tes a ten­si­on bet­ween con­cept, rea­li­ty and expecta­ti­on. He asks himself ques­ti­ons about the neces­si­ty of creating.

  • 2

    De Golf

    2011 de golf foto danny veys msk 1276 1

    Over het kunstwerk (NL)

    Het kunst­werk De Golf’ was het win­nend ont­werp uit de wed­strijd Kunst­werk op het Schouw­burg­plein’ die in 1996 gelan­ceerd werd door Stad Kort­rijk. De fon­tein van Oli­vier Stre­bel­le werd geko­zen — en in 2003 geïn­te­greerd op het plein — omwil­le van het con­trast tus­sen de ron­de vor­men van het werk en de strak­ke vorm­ge­ving van het plein. De kun­ste­naar maak­te nooit eer­der een fon­tein en het werk is een pri­meur in zijn oeu­vre. Het werk bestaat uit meta­len bui­zen en spuit­mon­den op een hel­lend vlak die een golf ver­beel­den. Het monu­men­ta­le werk (gewicht 5 ton) heeft slechts één raak­punt met het hel­lend vlak en de kracht­straal kan per buis gere­geld wor­den. De com­plexi­teit van de bewe­ging is een tech­ni­sche kracht­toer. Ondanks het monu­men­ta­le karak­ter van het werk is de fon­tein zeer bewe­ge­lijk en trans­pa­rant door de vorm­ge­ving en de gebruik­te materialen.

    Oli­vier Stre­bel­le (Brus­sel, 1927 — 2017) komt uit een artis­tiek gezin. Zijn bei­de ouders waren schil­ders. Op vijf­tien­ja­ri­ge leef­tijd start hij aan het Nati­o­naal Hoger Insti­tuut Ter Kameren Brus­sel, waar hij kera­miek en beeld­houw­kunst volgt. In 1949 richt hij, samen met Ale­ch­ins­ky, Rein­houd, Dotre­mont en Olyff, de Ate­liers du Marais’ op in Brus­sel (het cen­trum van de Cobra-bewe­ging). Op zijn twin­tig­ste is hij al beroemd en oogst ruim erken­ning. Al snel wendt Oli­vier Stre­bel­le zijn artis­tie­ke gaven aan om te doce­ren in scho­len over de hele wereld. Heel wat van zijn wer­ken wor­den per­ma­nent ten­toon­ge­steld in gro­te ste­den in Euro­pa, de Ver­e­nig­de Sta­ten en Azië.

    About the artwork (EN)

    The art­work The Golf’ was the win­ning design from the com­pe­ti­ti­on Art­work on the Schouw­burg­plein’ that was laun­ched in 1996 by the City of Kort­rijk. Oli­vier Stre­bel­le’s foun­tain was cho­sen — and inte­gra­ted into the squa­re in 2003 — becau­se of the con­trast bet­ween the round sha­pes of the work and the sleek design of the squa­re. The artist has never made a foun­tain befo­re and the work is a first in his oeu­vre. The work con­sists of metal tubes and nozz­les on an incli­ned pla­ne that depict a wave. The monu­men­tal work (weight 5 tons) has only one point of con­tact with the incli­ned pla­ne and the for­ce beam can be con­trol­led per tube. The com­plexi­ty of the move­ment is a tech­ni­cal tour de for­ce. Des­pi­te the monu­men­tal charac­ter of the work, the foun­tain is very mobi­le and transpa­rent due to the design and the mate­ri­als used.

    Oli­vier Stre­bel­le (Brus­sels, 1927 — 2017) comes from an artis­tic fami­ly. Both his parents were pain­ters. At the age of fifteen he star­ted at the Nati­o­nal Hig­her Insti­tu­te Ter Kameren Brus­sels, whe­re he stu­died cera­mics and sculp­tu­re. In 1949, together with Ale­ch­ins­ky, Recon­tent, Dotre­mont and Olyff, he foun­ded the Ate­liers du Marais’ in Brus­sels (the cen­ter of the Cobra move­ment). At the age of twen­ty he is alrea­dy famous and has recei­ved wide recog­ni­ti­on. Oli­vier Stre­bel­le soon used his artis­tic gifts to teach in schools around the world. Many of his works are per­ma­nent­ly exhi­bi­ted in major cities in Euro­pe, the Uni­ted Sta­tes and Asia.

  • 3

    Ballerina

    Browse 1

    Over het kunstwerk (NL)

    Op de Vee­markt staat een beel­den­groep bestaan­de uit twee gekleur­de bron­zen beel­den die levens­gro­te figu­ren voor­stel­len: een man­ne­lij­ke figuur en een bal­le­ri­na. De bal­le­ri­na staat sier­lijk op een rode bol, hoog ver­he­ven op een paal, de man, in alle­daag­se kle­dij, staat op een aan­tal soli­de gesta­pel­de beton­nen schij­ven van ver­schil­len­de for­ma­ten. Rus­tig en gela­ten over­schou­wen ze het plein. De beel­den zijn aan­we­zig maar drin­gen zich niet op aan de toe­schou­wer. De kun­ste­naar beslis­te bij de plaat­sing om geen con­tact te maken tus­sen de beel­den onder­ling. Ze sta­ren elk een eigen rich­ting uit. Bewe­ging of expres­sie is bewust weg­ge­la­ten ten voor­de­le van een inner­lijk psy­cho­lo­gisch leven. In het opper­vlak van de bron­zen beel­den vin­den we spo­ren die her­in­ne­ren aan het werk­pro­ces van het bei­te­len in hout. Het is typisch voor Stephan Bal­ken­hol om het beeld­hou­wen op zich te laten spre­ken en niet onder­ge­schikt te maken aan een bood­schap of betekenis.

    In opdracht van de stad start­te Joost Dec­ler­cq, cul­tu­reel bemid­de­laar bij De Nieu­we Opdracht­ge­vers, samen met Buurt­werk Vee­markt in 2003 een over­leg met de bewo­ners van de Vee­markt in func­tie van de inte­gra­tie van een kunst­werk in de publie­ke ruim­te. Na ver­schil­len­de ver­ga­de­rin­gen met het buurt­werk en de bewo­ners­werk­groep van de Vee­markt, werd geko­zen voor de Duit­se kun­ste­naar Stephan Bal­ken­hol. Hij cre­ëer­de dit werk spe­ci­fiek voor de Vee­markt, reke­ning hou­dend met de wen­sen van de buurtbewoners.

    Stephan Bal­ken­hol (Fritz­lar Duits­land, 1957) stu­deer­de aan de Hoch­schu­le für bil­den­de Kün­ste Ham­burg bij Ulrich Rück­riem. Bal­ken­hol is een klas­sie­ke beeld­hou­wer die met bei­tel en hamer het hout bewerkt. Maar de kun­ste­naar expe­ri­men­teert ook met brons waar­in we dezelf­de schrif­tuur vin­den zoals op zijn hou­ten beel­den. Zijn grof­ge­hak­te en kleu­rig beschil­der­de hout­sculp­tu­ren zijn even­wel zijn han­dels­merk gewor­den. Het gebruik­te mate­ri­aal blijft in zijn werk altijd her­ken­baar en ook de verf­laag ver­bergt dit niet. Man­nen en vrou­wen in gewo­ne doen staan cen­traal in zijn werk. Bal­ken­hol is een toon­aan­ge­ven­de heden­daag­se beeld­hou­wer wiens werk in heel wat musea en op open­ba­re plaat­sen te zien is.

    About the artwork (EN)

    On the Vee­markt the­re is a group of sta­tu­es con­sis­ting of two colo­red bron­ze sta­tu­es repre­sen­ting life-size figu­res: a male figu­re and a bal­le­ri­na. The bal­le­ri­na stands gra­ce­ful­ly on a red sphe­re, ele­va­ted high on a pole, the man, in eve­ry­day clothing, stands on a num­ber of solid­ly stack­ed con­cre­te discs of various sizes. They sur­vey the squa­re qui­et­ly and resig­ned­ly. The ima­ges are pre­sent but do not impo­se them­sel­ves on the vie­wer. When pla­cing the ima­ges, the artist deci­ded not to make con­tact bet­ween the ima­ges. They each sta­re in their own direc­ti­on. Move­ment or expres­si­on is con­scious­ly omit­ted in favor of an inner psy­cho­lo­gi­cal life. In the surfa­ce of the bron­ze sta­tu­es we find tra­ces that remind us of the wor­king pro­cess of chi­se­ling in wood. It is typi­cal of Stephan Bal­ken­hol to let the sculp­ting speak for itself and not sub­or­di­na­te it to a mes­sa­ge or meaning.

    On behalf of the city, Joost Dec­ler­cq, cul­tu­ral medi­a­tor at De Nieu­we Opdracht­ge­vers, together with Buurt­werk Vee­markt, star­ted a con­sulta­ti­on with the resi­dents of the Vee­markt in 2003 regar­ding the inte­gra­ti­on of a work of art in the public spa­ce. After seve­r­al mee­tings with the com­mu­ni­ty work and the resi­dents’ wor­king group of the Vee­markt, the Ger­man artist Stephan Bal­ken­hol was cho­sen. He cre­a­ted this work spe­ci­fi­cally for the Vee­markt, taking into account the wis­hes of local residents.

    Stephan Bal­ken­hol (Fritz­lar Ger­ma­ny, 1957) stu­died at the Hoch­schu­le für bil­den­de Kün­ste Ham­burg with Ulrich Rück­riem. Bal­ken­hol is a clas­si­cal sculp­tor who works the wood with a chi­sel and ham­mer. But the artist also expe­ri­ments with bron­ze in which we find the same wri­ting as on his wooden sta­tu­es. Howe­ver, his rough­ly chop­ped and color­ful­ly pain­ted wood sculp­tu­res have beco­me his tra­de­mark. The mate­ri­al used always remains recog­ni­za­ble in his work and the lay­er of paint does not hide this. Men and women in ordi­na­ry beha­vi­or are cen­tral to his work. Bal­ken­hol is a lea­ding con­tem­po­ra­ry sculp­tor who­se work can be seen in many muse­ums and public places.

  • 4

    Man

    2011 Man Stephan Balkenhol c Danny Veys

    Over het kunstwerk (NL)

    Op de Vee­markt staat een beel­den­groep bestaan­de uit twee gekleur­de bron­zen beel­den die levens­gro­te figu­ren voor­stel­len: een man­ne­lij­ke figuur en een bal­le­ri­na. De bal­le­ri­na staat sier­lijk op een rode bol, hoog ver­he­ven op een paal, de man, in alle­daag­se kle­dij, staat op een aan­tal soli­de gesta­pel­de beton­nen schij­ven van ver­schil­len­de for­ma­ten. Rus­tig en gela­ten over­schou­wen ze het plein. De beel­den zijn aan­we­zig maar drin­gen zich niet op aan de toe­schou­wer. De kun­ste­naar beslis­te bij de plaat­sing om geen con­tact te maken tus­sen de beel­den onder­ling. Ze sta­ren elk een eigen rich­ting uit. Bewe­ging of expres­sie is bewust weg­ge­la­ten ten voor­de­le van een inner­lijk psy­cho­lo­gisch leven. In het opper­vlak van de bron­zen beel­den vin­den we spo­ren die her­in­ne­ren aan het werk­pro­ces van het bei­te­len in hout. Het is typisch voor Stephan Bal­ken­hol om het beeld­hou­wen op zich te laten spre­ken en niet onder­ge­schikt te maken aan een bood­schap of betekenis.

    In opdracht van de stad start­te Joost Dec­ler­cq, cul­tu­reel bemid­de­laar bij De Nieu­we Opdracht­ge­vers, samen met Buurt­werk Vee­markt in 2003 een over­leg met de bewo­ners van de Vee­markt in func­tie van de inte­gra­tie van een kunst­werk in de publie­ke ruim­te. Na ver­schil­len­de ver­ga­de­rin­gen met het buurt­werk en de bewo­ners­werk­groep van de Vee­markt, werd geko­zen voor de Duit­se kun­ste­naar Stephan Bal­ken­hol. Hij cre­ëer­de dit werk spe­ci­fiek voor de Vee­markt, reke­ning hou­dend met de wen­sen van de buurtbewoners.

    Stephan Bal­ken­hol (Fritz­lar Duits­land, 1957) stu­deer­de aan de Hoch­schu­le für bil­den­de Kün­ste Ham­burg bij Ulrich Rück­riem. Bal­ken­hol is een klas­sie­ke beeld­hou­wer die met bei­tel en hamer het hout bewerkt. Maar de kun­ste­naar expe­ri­men­teert ook met brons waar­in we dezelf­de schrif­tuur vin­den zoals op zijn hou­ten beel­den. Zijn grof­ge­hak­te en kleu­rig beschil­der­de hout­sculp­tu­ren zijn even­wel zijn han­dels­merk gewor­den. Het gebruik­te mate­ri­aal blijft in zijn werk altijd her­ken­baar en ook de verf­laag ver­bergt dit niet. Man­nen en vrou­wen in gewo­ne doen staan cen­traal in zijn werk. Bal­ken­hol is een toon­aan­ge­ven­de heden­daag­se beeld­hou­wer wiens werk in heel wat musea en op open­ba­re plaat­sen te zien is.

    About the artwork (EN)

    On the Vee­markt stands a sculp­tu­re group con­sis­ting of two colo­red bron­ze sta­tu­es that depict life-sized figu­res: a male figu­re and a bal­le­ri­na. The bal­le­ri­na gra­ce­ful­ly stands on a red ball, ele­va­ted high on a pole, whi­le the man, dres­sed in eve­ry­day clothing, stands on seve­r­al solid, stack­ed con­cre­te discs of varying sizes. Calm and com­po­sed, they over­look the squa­re. The sta­tu­es are pre­sent but do not impo­se them­sel­ves on the vie­wer. The artist deci­ded not to cre­a­te any inter­ac­ti­on bet­ween the figu­res. They each gaze in a dif­fe­rent direc­ti­on. Move­ment or expres­si­on has been deli­be­ra­te­ly omit­ted in favor of an inner psy­cho­lo­gi­cal life. The surfa­ce of the bron­ze sculp­tu­res bears marks remi­nis­cent of the chi­se­ling pro­cess in wood. It is typi­cal of Stephan Bal­ken­hol to let the act of sculp­ting speak for itself, rather than sub­or­di­na­te it to a mes­sa­ge or meaning.

    Com­mis­si­o­ned by the city, Joost Dec­ler­cq, a cul­tu­ral medi­a­tor at De Nieu­we Opdracht­ge­vers, star­ted dis­cus­si­ons in 2003 with Buurt­werk Vee­markt and the resi­dents of the Vee­markt, focu­sing on the inte­gra­ti­on of a public art­work. After seve­r­al mee­tings with the com­mu­ni­ty orga­ni­za­ti­on and the resi­dents’ wor­king group, Ger­man artist Stephan Bal­ken­hol was cho­sen. He cre­a­ted this work spe­ci­fi­cally for the Vee­markt, taking into account the wis­hes of the local residents.

    Stephan Bal­ken­hol (Fritz­lar, Ger­ma­ny, 1957) stu­died at the Hoch­schu­le für bil­den­de Kün­ste in Ham­burg under Ulrich Rück­riem. Bal­ken­hol is a clas­si­cal sculp­tor who works with wood using chi­sel and ham­mer. Howe­ver, the artist also expe­ri­ments with bron­ze, whe­re we find the same tex­tu­re as in his wooden sculp­tu­res. His rough­ly hewn and color­ful­ly pain­ted wood sculp­tu­res have beco­me his tra­de­mark. The mate­ri­al used always remains recog­ni­za­ble in his work, and even the paint lay­er does not con­ce­al this. Men and women in eve­ry­day situ­a­ti­ons are cen­tral to his work. Bal­ken­hol is a lea­ding con­tem­po­ra­ry sculp­tor who­se work is fea­tu­red in numerous muse­ums and public spaces.

  • 5

    Watcher

    Watcher website low quality dieter van caneghem

    Over het kunstwerk (NL)

    Wat­cher’ van kun­ste­na­res Inge Dewil­de is de bewa­ker van de men­se­lij­ke ziel en kijkt toe op de fun­da­men­te­le rech­ten van de mens. De ver­ti­ca­le, frag­men­ta­risch uit­ge­werk­te ano­nie­me figuur, is een ver­wij­zing naar men­sen met beper­kin­gen. De beper­kin­gen in de maat­schap­pij wor­den gesym­bo­li­seerd door de onaf­ge­werk­te armen en de ver­smol­ten benen. Het beeld is ano­niem, zon­der gezicht, met flar­den brons die ver­vaagd zijn en reflec­te­ren naar de droom­we­reld. Het beeld is vol­le­dig her­leid tot zijn eni­ge func­tie: die van toe­zich­ter. Hij is stoer, sterk en straalt rust uit. 

    Het kunst­werk is geplaatst in 2007 naar aan­lei­ding van de 25e ver­jaar­dag van de Kort­rijk­se afde­ling van de ser­vi­ce­club Sorop­ti­mist. Sorop­ti­mist Inter­na­ti­o­nal is de groot­ste inter­na­ti­o­na­le orga­ni­sa­tie voor vrou­wen met een beroep en/​of ver­ant­woor­de­lij­ke func­tie. Deze orga­ni­sa­tie is aan­we­zig in 120 lan­den. De doel­stel­lin­gen van de orga­ni­sa­tie zijn het res­pect voor de rech­ten van de mens en in het bij­zon­der de pro­mo­tie van het sta­tuut van de vrouw en kind. Dit in de geest van vriend­schap, dienst­vaar­dig­heid en maat­schap­pe­lij­ke verantwoordelijkheidszin. 

    Inge Dewil­de (Kort­rijk, 1957) stu­deer­de aan het Sint-Lucas­in­sti­tuut te Gent, en behaal­de meer­de­re onder­schei­din­gen en selec­ties als beel­dend kun­ste­naar In Bel­gië en in het bui­ten­land. Zij rea­li­seert haar beel­den voor­na­me­lijk door ze in brons te gie­ten met de ver­lo­ren was­tech­niek’. Daar­naast is ze ook kera­mis­te. De sym­bo­liek speelt een belang­rij­ke rol in haar oeuvre.

    About the artwork (EN)

    Wat­cher’ by artist Inge Dewil­de is the guar­di­an of the human soul and moni­tors fun­da­men­tal human rights. The ver­ti­cal, frag­men­ta­ri­ly ela­bo­ra­ted ano­ny­mous figu­re is a refe­ren­ce to peo­p­le with disa­bi­li­ties. The limita­ti­ons in soci­e­ty are sym­bo­li­zed by the unfi­nis­hed arms and the fused legs. The sta­tue is ano­ny­mous, wit­hout a face, with frag­ments of bron­ze that have faded and reflect back to the dream world. The ima­ge has been com­ple­te­ly redu­ced to its sole func­ti­on: that of super­vi­sor. He is tough, strong and radi­a­tes peace.

    The art­work was pla­ced in 2007 on the occa­si­on of the 25th anni­vers­a­ry of the Kort­rijk branch of the Sorop­ti­mist ser­vi­ce club. Sorop­ti­mist Inter­na­ti­o­nal is the lar­gest inter­na­ti­o­nal orga­ni­za­ti­on for women with a pro­fes­si­on and/​or res­pon­si­ble posi­ti­on. This orga­ni­za­ti­on is pre­sent in 120 coun­tries. The objec­ti­ves of the orga­ni­za­ti­on are res­pect for human rights and in par­ti­cu­lar the pro­mo­ti­on of the sta­tus of women and child­ren. This in the spi­rit of friends­hip, ser­vi­ce and a sen­se of soci­al responsibility.

    Inge Dewil­de (Kort­rijk, 1957) stu­died at the Sint-Lucas Insti­tu­te in Ghent, and recei­ved seve­r­al awards and selec­ti­ons as a visu­al artist in Bel­gi­um and abroad. She main­ly rea­li­zes her sculp­tu­res by cas­ting them in bron­ze using the lost wax tech­ni­que’. She is also a cera­mist. Sym­bo­lism plays an impor­tant role in her oeuvre.

  • 6

    Ledsculptuur

    Led sculptuur jeanluc verpoucke

    Over het kunstwerk (NL)

    Deze leds­culp­tuur van kun­ste­naar Jean-Luc Ver­pou­c­ke werd geïn­stal­leerd in 2010 n.a.v. het 250-jari­ge bestaan van de Kunst­aca­de­mie. Jean-Luc Ver­pou­c­ke gaf er les in het ate­lier beeld­hou­wen en het ate­lier steens­culp­tuur in de aca­de­mie. De sculp­tuur bestaat uit twee her­sen­helf­ten gego­ten in kunst­stof met rode en wit­te licht­jes­In tegen­stel­ling tot wat men vroe­ger dacht stu­ren bei­de her­sen­helf­ten niet elk afzon­der­lijk bepaal­de func­ties aan maar is er een wis­sel­wer­king tus­sen bei­den bij vrij­wel elk pro­ces. Wat ver­schilt is de manier van ver­wer­ken van infor­ma­tie. In de leds­culp­tuur van Ver­pou­c­ke licht de rech­ter­her­sen­helft afwis­se­lend rood en wit op. Daar­mee ver­wijst de kun­ste­naar naar de cre­a­ti­vi­teit, emo­tie en schoon­heid die eer­der gel­inkt werd aan deze her­sen­helft maar ook aan de artis­tie­ke oplei­din­gen van de Aca­de­mie en de leerlingen.

    Jean-Luc Ver­pou­c­ke (°Ieper, 1957) stu­deer­de beeld­houw­kunst aan het Sint-Lucas­in­sti­tuut in Gent en woont en werkt in Harel­be­ke. In 1982 werd hij leraar aan de Konink­lij­ke Aca­de­mie van Kort­rijk en Brug­ge. In 1986 was hij lau­re­aat van de nati­o­na­le beeld­houw­wed­strijd A. Ver­mey­len­fonds. Naast het les­ge­ven heeft Ver­pou­c­ke heel wat sculp­tu­ren ver­vaar­digd, meest­al uit steen. Zijn beeld­houw­wer­ken wor­den gebo­ren uit de con­fron­ta­tie van het onge­vorm­de , natuur­lij­ke mate­ri­aal — de ruwe steen — met een strak­ke of vloei­en­de, soms geo­me­tri­sche vorm­ge­ving. Vaak is zijn werk een opeen­sta­pe­ling van ver­schil­len­de com­po­nen­ten die de sug­ges­tie van een labiel even­wicht opwekken.

    About the artwork (EN)

    This LED sculp­tu­re by artist Jean-Luc Ver­pou­c­ke was instal­led in 2010 on the occa­si­on of the 250th anni­vers­a­ry of the Art Aca­de­my. Jean-Luc Ver­pou­c­ke taught in the sculp­tu­re stu­dio and the sto­ne sculp­tu­re stu­dio in the aca­de­my. The sculp­tu­re con­sists of two hemis­p­he­res of the brain cast in plas­tic with red and whi­te lights. Con­tra­ry to what peo­p­le used to think, the two hemis­p­he­res of the brain do not each sepa­ra­te­ly con­trol cer­tain func­ti­ons, but the­re is an inter­ac­ti­on bet­ween them in almost eve­ry pro­cess. What dif­fers is the way of pro­ces­sing infor­ma­ti­on. In Ver­pou­c­ke’s LED sculp­tu­re, the right hemis­p­he­re lights up alter­na­te­ly red and whi­te. In doing so, the artist refers to the cre­a­ti­vi­ty, emo­ti­on and beau­ty that was pre­vious­ly lin­ked to this hemis­p­he­re of the brain, but also to the artis­tic trai­ning of the Aca­de­my and the students.

    Jean-Luc Ver­pou­c­ke (° Ypres, 1957) stu­died sculp­tu­re at the Sint-Lucas Insti­tu­te in Ghent and lives and works in Harel­be­ke. In 1982 he beca­me a tea­cher at the Roy­al Aca­de­my of Kort­rijk and Bru­ges. In 1986 he was lau­re­a­te of the nati­o­nal sculp­tu­re com­pe­ti­ti­on A. Ver­mey­len­fonds. In addi­ti­on to tea­ching, Ver­pou­c­ke has made many sculp­tu­res, most­ly from sto­ne. His sculp­tu­res are born from the con­fron­ta­ti­on of the unfor­med, natu­ral mate­ri­al — the rough sto­ne — with a sleek or flo­wing, some­ti­mes geo­me­tric design. His work is often an accu­mu­la­ti­on of dif­fe­rent com­po­nents that sug­gest an unst­a­ble balance.

  • 7

    ZIEMIE Karaboeja

    2021 Karaboeja 01 Foto Siegfried Desmet 2

    Over het kunstwerk (NL)

    KARA­BOE­JA

    Wat dacht je.
    Ik mag je.
    Zoek­mie te mid­den van de markt.
    Zie­daar. Zie­hier.
    Zie­mie te mid­den van de markt.
    Call Mie!
    Kara­boe­ja voor de kele,
    eet er maar vele.

    Zie­Mie (ZIE JE MIJ) is een ver­ras­sen­de wan­del- of fiets­tocht in cen­trum Kort­rijk. Ga op zoek naar de ver­schil­len­de bron­zen beeld­jes van beel­dend kun­ste­na­res Mie Bogaerts (°1968, Kort­rijk). Bij elk beeld­je hoort een gedicht van Jor­is Denoo, te beluis­te­ren door de QR-code bij het beeld­je te scannen.

    Meer infor­ma­tie? Down­load de bro­chu­re of haal een fysiek exem­plaar af bij het infop­unt van Visit Kort­rijk.

    About the artwork (EN)

    KARA­BOE­JA

    Wat dacht je.
    Ik mag je.
    Zoek­mie te mid­den van de markt.
    Zie­daar. Zie­hier.
    Zie­mie te mid­den van de markt.
    Call Mie!
    Kara­boe­ja voor de kele,
    eet er maar vele.

    Zie­Mie (SEE ME) is a sur­pri­sing wal­king or cycling tour through the cen­ter of Kort­rijk. Search for the various bron­ze sculp­tu­res by visu­al artist Mie Bogaerts (b. 1968, Kort­rijk). Each sculp­tu­re is accom­pa­nied by a poem by Jor­is Denoo, which can be lis­te­n­ed to by scan­ning the QR code at the sculpture.

    Want more infor­ma­ti­on? Down­load the bro­chu­re or pick up a phy­si­cal copy at the Visit Kort­rijk infor­ma­ti­on point.

  • 8

    Floating Gardens

    Floating gardens2 foto stad kortrijk

    Over het kunstwerk (NL)

    De drij­ven­de tui­nen van Michel Des­vig­ne vor­men zich op de Oude Leie-arm aan de Broel­to­rens in Kort­rijk. Ze accen­tu­e­ren de ver­laag­de lei­e­boor­den langs bei­de zij­den die de indruk geven van een plein, half ver­hard, half aqua­tisch. De rivier en kaai­en zijn een ide­a­le plek voor water­re­cre­a­tie en wor­den af en toe ook een amfi­the­a­ter voor aller­han­de spek­ta­kels. Zowel de her­in­rich­ting van de kaai­en als de eiland­jes van Des­vig­ne her-acti­ve­ren de publie­ke ruim­te van en rond de Leie in het cen­trum van Kort­rijk. De tuin­tjes zijn klei­ne, een­vou­di­ge en repe­ti­tie­ve struc­tu­ren die de natuur­lij­ke beplan­ting van de Lei­e­oe­vers ver­van­gen en diver­se migra­ties van vogels en water­or­ga­nis­men onder­steu­nen. In dit mini­a­tuur natu­ra­lis­ti­sche water­land­schap lezen we de ver­gan­ke­lijk­heid en vol­gen we de over­gang van de sei­zoe­nen. Flo­a­ting Gar­dens’ roept een drij­vend droom­land­schap op om te reflec­te­ren op en over het water.

    Michel Des­vig­ne is een Fran­se land­schaps­ar­chi­tect, inter­na­ti­o­naal gere­nom­meerd voor zijn rigou­reu­ze en eigen­tijd­se werk en onder­zoek. Hij ont­wik­kelt pro­jec­ten in meer dan 25 lan­den. Hij her­be­kijkt het land­schap en pro­beert de mecha­nis­men te begrij­pen die het land­schap maken, om het met die­zelf­de mecha­nis­men dan weer om te vor­men en zin te geven. In 2000 kreeg Des­vig­ne de Médail­le de l’Académie d’Architecture en in 2011 de Grand Prix de l’Urbanisme. Hij is sinds 2003 rid­der in de Fran­se Orde van Kunst en Let­te­ren en gaf les aan meer­de­re archi­tec­tuur­scho­len ter wereld. Als geo­graaf en bota­ni­cus die op gro­te schaal werkt, houdt hij van de stad omdat ze veel publie­ke ruim­te biedt, en omdat een goed ont­wor­pen stad met al haar stra­ten, plei­nen en par­ken een maat­schap­pij ook vormgeeft.

    About the artwork (EN)

    Michel Des­vig­ne’s flo­a­ting gar­dens are for­med on the Oude Leie arm at the Broel­to­rens in Kort­rijk. They accen­tu­a­te the lowe­red sla­te bor­ders on both sides, which give the impres­si­on of a squa­re, half paved, half aqua­tic. The river and quays are an ide­al pla­ce for water recre­a­ti­on and occa­si­o­nal­ly beco­me an amp­hi­the­a­ter for all kinds of spec­ta­cles. Both the rede­s­ign of the quays and the islets of Des­vig­ne reac­ti­va­te the public spa­ce of and around the Leie in the cen­ter of Kort­rijk. The gar­dens are small, sim­ple and repe­ti­ti­ve struc­tu­res that repla­ce the natu­ral vege­ta­ti­on of the Leie banks and sup­port various migra­ti­ons of bir­ds and aqua­tic orga­nis­ms. In this mini­a­tu­re natu­ra­lis­tic water lands­ca­pe we read tran­sien­ce and fol­low the tran­si­ti­on of the sea­sons. Flo­a­ting Gar­dens’ evo­kes a flo­a­ting dreamsca­pe to reflect on and over the water.

    Michel Des­vig­ne is a French lands­ca­pe archi­tect, inter­na­ti­o­nal­ly renow­ned for his rigorous and con­tem­po­ra­ry work and research. He devel­ops pro­jects in more than 25 coun­tries. He reexa­mi­nes the lands­ca­pe and tries to under­stand the mecha­nis­ms that cre­a­te the lands­ca­pe, in order to use tho­se same mecha­nis­ms to trans­form it and give it mea­ning. In 2000, Des­vig­ne recei­ved the Médail­le de l’A­cadé­mie d’Ar­chi­tec­tu­re and in 2011 the Grand Prix de l’Ur­ba­nis­me. He has been a knight of the French Order of Arts and Let­ters sin­ce 2003 and has taught at seve­r­al archi­tec­tu­re schools around the world. As a geo­grap­her and bota­nist who works on a lar­ge sca­le, he loves the city becau­se it offers a lot of public spa­ce, and becau­se a well-desig­ned city with all its streets, squa­res and parks also sha­pes a society.

  • 9

    Modified Social Bench NY #05

    Browse

    Over het kunstwerk (NL)

    De Modi­fied Soci­al Ben­ches NY zijn geba­seerd op de alom­te­gen­woor­di­ge park- en tuin­ban­ken. Hun basis­vorm werd ech­ter in min of meer­de­re mate aan­ge­past waar­door zit­ten’ een bewust fysiek pro­ces wordt. De aldus aan­ge­pas­te ban­ken ver­an­de­ren hun omge­ving in een plaats van soci­a­le acti­vi­teit en sti­mu­le­ren de dia­loog tus­sen gebrui­kers en voor­bij­gan­gers. De ban­ken stel­len ruim­te­lij­ke schei­din­gen in soci­a­le situ­a­ties in vraag, net als de hoe­veel­heid ruim­te die men­sen nodig vin­den om tus­sen zich­zelf en ande­ren te laten. Afstand tus­sen men­sen is een soort non-ver­ba­le com­mu­ni­ca­tie die ten grond­slag ligt aan cul­tu­re­le en soci­a­le spo­ren, en vari­eert naar­ge­lang de con­text. Er is min­der afstand in per­soon­lij­ke situ­a­ties met nabije fami­lie en een gro­te­re afstand in publie­ke ruim­ten waar we omringd wor­den door vreem­den. Het werk Modi­fied Soci­al Ben­ches NY wil die gedrags­pa­tro­nen in een publie­ke ruim­te doorbreken.

    Jep­pe Hein (Kopen­ha­gen, 1974) is een Deen­se beeld­hou­wer en instal­la­tie­kun­ste­naar. Hein stu­deer­de van 1997 tot 2003 aan de kunst­aca­de­mie, Det Kon­ge­li­ge Dans­ke Kuns­t­a­ka­de­mi, in Kopen­ha­gen en stu­deer­de in die­zelf­de peri­o­de even­eens aan de Stä­del­schu­le in Frank­furt am Main. Hij was een assis­tent van de kun­ste­naar Ola­fur Eli­as­son en ver­te­gen­woor­dig­de in 2003 Den­e­mar­ken tij­dens de Biën­na­le van Venetië.

    About the artwork (EN)

    The Modi­fied Soci­al Ben­ches NY are based on the ubi­qui­tous park and gar­den ben­ches. Howe­ver, their basic sha­pe has been adap­ted to a gre­a­ter or les­ser extent, making sit­ting’ a con­scious phy­si­cal pro­cess. The ben­ches thus adap­ted trans­form their envi­ron­ment into a pla­ce of soci­al acti­vi­ty and sti­mu­la­te dia­lo­gue bet­ween users and pas­sers-by. The banks ques­ti­on spa­ti­al sepa­ra­ti­ons in soci­al situ­a­ti­ons, as well as the amount of spa­ce peo­p­le feel it is neces­sa­ry to lea­ve bet­ween them­sel­ves and others. Dis­tan­ce bet­ween peo­p­le is a type of non­ver­bal com­mu­ni­ca­ti­on that under­lies cul­tu­ral and soci­al tra­ces, and varies accor­ding to con­text. The­re is less dis­tan­ce in per­so­nal situ­a­ti­ons with clo­se fami­ly and gre­a­ter dis­tan­ce in public spa­ces whe­re we are sur­roun­ded by stran­gers. The work Modi­fied Soci­al Ben­ches NY aims to break the­se beha­vi­o­ral pat­terns in a public space.

    Jep­pe Hein (Copen­ha­gen, 1974) is a Danish sculp­tor and instal­la­ti­on artist. Hein stu­died at the art aca­de­my, Det Kon­ge­li­ge Dans­ke Kuns­t­a­ka­de­mi, in Copen­ha­gen from 1997 to 2003 and also stu­died at the Stä­del­schu­le in Frank­furt am Main during the same peri­od. He was an assis­tant to the artist Ola­fur Eli­as­son and repre­sen­ted Den­mark at the 2003 Veni­ce Biennale.

  • 10

    Le Conscient

    2024 Le conscient Octave Landuyt c Dieter Van Caneghem 1

    Over het kunstwerk (NL)

    In 2021 lan­ceer­de Kort­rijk de actie Beeld in jouw buurt’. Voor heel wat sculp­tu­ren die in het Regi­o­naal Erf­goed­de­pot Tre­zoor bewaard wer­den, ging men op zoek naar een pas­sen­de plek in de stad of de deel­ge­meen­ten van Kort­rijk. Inwo­ners kre­gen de kans om mee te bepa­len waar ze beeld­houw­kunst in de publie­ke ruim­te wil­len inte­gre­ren. Ieder­een mocht voor­stel­len doen, op voor­waar­de dat de sculp­tu­ren publiek en gra­tis toe­gan­ke­lijk zijn en op een vei­li­ge plaats staan. Het Gul­den­spo­ren­col­le­ge cam­pus Kaai dien­de maar liefst 4 voor­stel­len in. Een van de 4 geko­zen wer­ken is Le Con­scient” van Octa­ve Lan­duyt. Het is een monu­men­taal beeld in kera­miek met een voor­stel­ling van een hoofd rus­tend op twee han­den. Het werk is gemon­teerd op een mar­me­ren sok­kel.

    Octa­ve Lan­duyt (Gent 1922) volg­de les aan de Kort­rijk­se Aca­de­mie en was les­ge­ver aan het Konink­lijk Athe­ne­um van Kort­rijk en de Nor­maal­school van Gent. Hij was actief als schil­der, kera­mist, beeld­hou­wer en ont­wer­per en behaal­de heel wat prij­zen en onder­schei­din­gen. Zijn stijl is moei­lijk onder één noe­mer te vat­ten, maar bevat vaak ver­vorm­de men­se­lij­ke en dier­lij­ke figu­ren. Zoals in tal­rij­ke wer­ken van Lan­duyt, zijn ook in Le Con­scient het sur­re­a­lis­me en de sug­ges­tie­ve kracht van de ver­beel­ding in harmonie.

    About the artwork (EN)

    In 2021, Kort­rijk laun­ched the ini­ti­a­ti­ve Sculp­tu­re in Your Neigh­bor­hood.” The goal was to find suit­able loca­ti­ons in the city or its dis­tricts for numerous sculp­tu­res sto­red in the Regi­o­nal Heri­ta­ge Depot Tre­zoor. Resi­dents were given the chan­ce to help deci­de whe­re they would like to see sculp­tu­re inte­gra­ted into public spa­ces. Pro­po­sals were wel­co­med under the con­di­ti­on that the sculp­tu­res would remain publi­cly and freely acces­si­ble and be pla­ced in a safe loca­ti­on. Gul­den­spo­ren­col­le­ge cam­pus Kaai sub­mit­ted no less than four pro­po­sals. One of the selec­ted works is Le Con­scient” by Octa­ve Lan­duyt. This monu­men­tal cera­mic sculp­tu­re depicts a head res­ting on two hands and is moun­ted on a mar­ble pedestal.

    Octa­ve Lan­duyt (Ghent, 1922) stu­died at the Kort­rijk Aca­de­my and later taught at the Roy­al Athe­na­e­um of Kort­rijk and the Tea­cher Trai­ning School in Ghent. He was acti­ve as a pain­ter, cera­mi­cist, sculp­tor, and desig­ner, earning numerous awards and honors throug­hout his career. His sty­le is dif­fi­cult to cate­go­ri­ze, often fea­tu­ring dis­tor­ted human and ani­mal figu­res. As in many of Lan­duy­t’s works, Le Con­scient” har­mo­ni­zes sur­re­a­lism with the evo­ca­ti­ve power of imagination.

  • 11

    Moeder Aarde II

    12225f28 7674 11e9 b6c3 efa097a82498

    Over het kunstwerk (NL)

    Ver­bon­den door de Leie tus­sen Sint-Mar­tens Latem en Kort­rijk lig­gen de beeld­houw­wer­ken Moe­der Aar­de I en II van de Meen­en­se kun­ste­na­res Ann Deman. Moe­der Aar­de II staat voor de oer­moe­der die ons in con­tact brengt met onze bestaans­grond, met de aar­de die alle leven geeft en neemt. Het half ver­zon­ken monu­men­ta­le bron­zen beeld van de vrouw lijkt zich met krach­ti­ge en leven­di­ge bewe­gin­gen los te wrik­ken uit de aar­de. Deze bewe­ging is een wor­ste­len tus­sen ver­lan­gen naar vrij­heid en het koes­te­ren van de warm­te van de aarde.

    Het werk van Ann Deman (Menen, 1969) balan­ceert tus­sen het cre­a­tief bezig zijn en medi­ta­tie. Het intu­ï­tief schep­pen van­uit ver­bon­den­heid geeft haar beel­den harts­tocht. Haar meest geken­de wer­ken Moe­der Aar­de I en II zijn een typi­sche uit­druk­king van deze ener­gie en gedre­ven­heid, ver­bon­den­heid met de aar­de. Haar pad als kun­ste­naar is aty­pisch en ze koos niet voor meest evi­den­te weg. De mees­te kun­ste­naars evo­lu­e­ren van klei­ne naar gro­te wer­ken. Niet zo bij Ann. Als star­tend kun­ste­naar rea­li­seer­de ze in 2004 haar eer­ste impo­sant beeld Moe­der Aar­de dat nu de oevers van de Leie te Sint-Mar­tens-Latem opfleurt. Onder­tus­sen ligt haar werk let­ter­lijk tot aan de ande­re kant van de wereld in Tasmanië.

    About the artwork (EN)

    Con­nec­ted by the Leie bet­ween Sint-Mar­tens Latem and Kort­rijk are the sculp­tu­res Mother Earth I and II by the Mee­nen artist Ann Deman. Mother Earth II repre­sents the pri­mor­di­al mother who brings us into con­tact with our rea­son for exis­ten­ce, with the earth that gives and takes all life. The half-sun­ken monu­men­tal bron­ze sta­tue of the woman see­ms to pry herself out of the earth with powerful and live­ly move­ments. This move­ment is a strug­gle bet­ween desi­re for free­dom and che­ris­hing the warmth of the earth.

    The work of Ann Deman (Menen, 1969) balan­ces bet­ween being cre­a­ti­ve and medita­ti­on. Int­ui­ti­ve cre­a­ti­on from con­nec­ti­on gives her ima­ges pas­si­on. Her best-known works Mother Earth I and II are a typi­cal expres­si­on of this ener­gy and dri­ve, con­nec­ti­on with the earth. Her path as an artist is aty­pi­cal and she did not choo­se the most obvious path. Most artists evol­ve from small to lar­ge works. Not so with Ann. As a star­ting artist, she rea­li­zed her first impres­si­ve sta­tue of Mother Earth in 2004, which now brigh­tens up the banks of the Leie in Sint-Mar­tens-Latem. Mean­w­hi­le, her work is liter­al­ly on the other side of the world in Tasmania.

  • 12

    Bazuin

    20230604 inhuldiging bazuin 4 1 1

    Over het kunstwerk (NL)

    Bazuin van kun­ste­naar Johan Tahon (°1965, Menen) schalt over de val­lei op Hoog Kort­rijk. Het werk ont­stond naar aan­lei­ding van kunst­ex­pe­di­tie De Wind­stoot” geor­ga­ni­seerd door vzw Wit.h, een ver­e­ni­ging die ruim­te geeft in de heden­daag­se kunst voor wie anders is. De Art Expe­di­tie gaat over de macht van de beper­king en werd geor­ga­ni­seerd naar aan­lei­ding van het 20-jarig bestaan van vzw Wit.h. De Wind­stoot — geba­seerd op een werk van Léon Spil­liaert — gaat over gelijk­waar­dig­heid, over een stem geven aan zij die niet gehoord wor­den. Met een groot aan­tal kun­ste­naars, waar­on­der Johan Tahon, werd nieuw werk gecre­ëerd samen met een groep out­si­der kunstenaars. 

    Johan Tahon maak­te een monu­men­ta­le bron­zen sculp­tuur in de vorm van een bazuin, die sinds juni 2023 per­ma­nent in Kort­rijk getoond wordt. Wereld­wijd en door­heen de tijd, is de bazuin sym­bo­lisch voor het uit­schal­len van het nieuws: goed of slecht. De bazuin kon­digt de komst aan van een groot onheil of omge­keerd, bazuint een gro­te ver­wel­ko­ming uit. Wie kent niet het beeld van de bazuin bla­zen­de enge­len bij het laat­ste oor­deel? Wie kent niet het geluid van de sjo­far? Je hoort oli­fan­ten in de woes­tijn of mist­hoorns in de verte.

    Kun­ste­naar Johan Tahon is afkom­stig uit Menen en volg­de beeld­hou­wen aan de aca­de­mie van Kort­rijk en later in Gent. Hij maakt veel monu­men­taal werk in brons en gips en recent ook in kera­miek en rea­li­seer­de tal­rij­ke wer­ken voor de publie­ke ruim­te. De Bazuin is één van zijn zeld­za­me kunst­wer­ken waar geen mens­fi­guur in ver­vat zit.

    About the artwork (EN)

    Trum­pet by artist Johan Tahon (°1965, Menen) sounds over the val­ley at Hoog Kort­rijk. The work was cre­a­ted as a result of the art expe­di­ti­on De Wind­stoot” orga­ni­zed by non-pro­fit orga­ni­za­ti­on Wit.h, an asso­ci­a­ti­on that pro­vi­des spa­ce in con­tem­po­ra­ry art for tho­se who are dif­fe­rent. The Art Expe­di­ti­on is about the power of limita­ti­on and was orga­ni­zed on the occa­si­on of the 20th anni­vers­a­ry of the non-pro­fit orga­ni­za­ti­on Wit.h. De Wind­stoot — based on a work by Léon Spil­liaert — is about equa­li­ty, about giving a voi­ce to tho­se who are not heard. New work was cre­a­ted with a lar­ge num­ber of artists, inclu­ding Johan Tahon, together with a group of out­si­der artists.

    Johan Tahon made a monu­men­tal bron­ze sculp­tu­re in the sha­pe of a trum­pet, which has been on per­ma­nent dis­play in Kort­rijk sin­ce June 2023. World­wi­de and throug­hout time, the trum­pet is sym­bo­lic of bla­ring the news: good or bad. The trum­pet announ­ces the coming of a gre­at disas­ter or, con­ver­se­ly, trum­pets a gre­at wel­co­me. Who does not know the ima­ge of the angels blo­wing a trum­pet at the last judg­ment? Who doe­sn’t know the sound of the shofar? You hear elep­hants in the desert or fog horns in the distance.

    Artist Johan Tahon comes from Menen and stu­died sculp­tu­re at the aca­de­my of Kort­rijk and later in Ghent. He makes a lot of monu­men­tal work in bron­ze and plas­ter and recent­ly also in cera­mics and has rea­li­zed numerous works for public spa­ces. The Trum­pet is one of his rare works of art that does not con­tain a human figure.