Over het kunstwerk
In deze sculptuur in ongepolijste hardsteen zijn figuratieve elementen herleid tot haast abstracte vormen. De vorm roept beelden op van iets levends, iets organisch; een biologisch organisme dat zijn eigen wezen manifesteert. Het werk nodigt uit tot interpretatie: wat betekent bescherming, wat betekent kwetsbaarheid? De gebruikte techniek is taille directe: de beeldhouwer hakt direct in de steen, zonder tussenstappen. Zo ontstaat een ruwe, krachtige materiebehandeling waarin de steen zélf spreekt.
Gepantserd Wezen dateert van 1977. Het is geplaatst in de voortuin van De Branding, aan de Leeuw van Vlaanderenlaan 23, Kortrijk. De Branding biedt woon‑, dag‑ en individuele ondersteuning aan zo’n 45 personen met een beperking. In die context krijgt het beeld een zachte thematiek: het staat symbool voor een persoon die beschermd en ondersteund woont, die zichzelf mag zijn – “zonder pantser”.
Gerard Holmens
Gerard Holmens werd geboren in Oostende op 29 september 1934 en overleed in 1995 in Moulins in Frankrijk. Hij studeerde in Oostende, Gent en Antwerpen, en volgde ook lessen aan La Grande Chaumière in Parijs, onder meer bij Zadkine.
Beeld in je Buurt - De Branding
In 2020 lanceerde Stad Kortrijk de oproep Beeld in je Buurt: voor een aantal sculpturen die bewaard werden in het Regionaal Erfgoeddepot Trezoor werd een passende plek gezocht in de stad. Inwoners konden ideeën inzenden over plekken die geschikt leken. De Branding in de Leeuw van Vlaanderenlaan diende ook een aanvraag in. Het voortuintje van hun gebouw leende zich ertoe een sculptuur te plaatsen. Met het werk Gepantserd Wezen werd een ideale match gevonden, zowel in de thematiek van het beeld en de werking van De Branding, als een mooie architecturale link met het gebouw en de voortuin. De Branding is een deel van groep WAAK en biedt in de regio Zuid-West-Vlaanderen woon‑, dag- en individuele ondersteuning aan meer dan 450 volwassenen met een beperking. Met hun dagbesteding willen zij vooral de talenten van mensen met een beperking onderstrepen, en aantonen dat dagbesteding méér is dan enkel bezigheidstherapie.
Foto: Dieter Van Caneghem