18.mei-22.juni.2025
TUSSEN HOED & SCHOEN
Een hommage aan Gery Van Tendeloo n.a.v. 25 jaar Liebaert Projects
Over de tentoonstelling (NL)
In het voorjaar van 1998 toont Manfred Pernice in de Stella Lohaus Gallery een installatie, waarbij hij de vloer met een spaanplaat van 18 mm verhoogt. Tijdens de opening komt iemand holderdebolder de galerieruimte binnen gestruikeld, en ik denk: wie is dìe man?
Nauwelijks een kwartier later koopt Gery Van Tendeloo een werk van deze toen nog onbekende kunstenaar. Dit beeld is me altijd bijgebleven. Eerder dan te beginnen vloeken op het werk of de maker ervan, nam Gery Van Tendeloo geen aanstoot aan het zogenaamde obstakel. Integendeel, dat dit werk hem bijna deed vallen, beschouwde hij als een kwaliteit ervan.
Terugblikkend zou je kunnen zeggen dat Gery Van Tendeloo obstakels eerder opzocht dan ze uit de weg te gaan. Hij koos voor een leven met zo min mogelijk compromissen. Zo ook in de kunst: een kunstwerk is radicaal of het is niet. Door kunst uitgedaagd te worden ervoer Gery Van Tendeloo als belangrijk, boeiend en leerrijk. Bovendien wilde hij dit delen (‘sharing’) met zijn familie en directe omgeving, maar ook met een voor hem onbekend publiek. Met de bedoeling om in Kortrijk opnieuw (cf. Kanal Art Foundation 1988 – 1998 van Catherine de Zegher) meer radicale tentoonstellingen te maken, probeerde hij een groep ondernemers te enthousiasmeren. De aankoop van de grote hal in de Minister Liebaertlaan maakte dit mee mogelijk: Liebaert Projects was geboren.
Op zoek naar een geschikte tentoonstellingsvorm die een hommage aan Gery Van Tendeloo zou zijn n.a.v. 25 jaar Liebaert Projects, stootte ik in het archief van de familie Van Tendeloo op mappen met niet gerealiseerde projecten. Daaronder één met Vaast Colson.
Ik nodigde hem uit om met ons tweeën deze tentoonstelling inhoud en vorm te geven. Samen zijn we tot een concept gekomen dat zowel de Liebaert groep als de persoon van Gery Van Tendeloo portretteert, op de wijze die deze laatste voor ons beiden het meest karakteriseert: het grote gebaar! We vroegen de Liebaert leden uit hun eigen collectie een werk te kiezen dat zij met Gery Van Tendeloo associëren. Deze worden samen met een selectie van werken uit de verzameling van de familie Van Tendeloo tentoongesteld in de eerste ruimte. De grote hal, voor het eerst sinds zijn overlijden in 2018 ontruimd, kan opnieuw kunstenaars en curatoren inspireren, en nieuwe interventies en/of tentoonstellingen mogelijk maken.
MET WERK VAN
Vaast Colson, Jan De Cock, Koenraad Dedobbeleer, Stefaan Dheedene, Tracey Emin, San Keller, Ragnar Kjartansson, Elke Krystufek, Bernd Lohaus, Paul McCarthy, Bjarne Melgaard, Manfred Pernice, Jason Rhoades, Michael E. Smith, Henk Visch
CURATOREN
Tentoonstelling samengesteld door Vaast Colson en Stella Lohaus
About the exhibition (EN)
Spring 1998, Manfred Pernice showed an installation at the Stella Lohaus Gallery in which he raised the floor with an 18 mm chipboard. During the opening, someone stumbles head over heels into the gallery space, and I think: who the hell is this guy?
Barely fifteen minutes later, Gery Van Tendeloo buys a work by this then unknown artist. This image has always stayed with me. Rather than beginning to swear at the work or its maker, Gery Van Tendeloo took no offence at the so-called obstacle. On the contrary, he considered the fact this work almost made him fall as a great quality.
In hindsight, one could say that Gery Van Tendeloo sought obstacles rather than avoiding them. He chose a life with as few compromises as possible. So too in art: a work of art is radical or it is not. Gery Van Tendeloo experienced being challenged by art as important, fascinating and instructive. Moreover, he wanted to share this with his family and immediate environment, but also with an audience unknown to him. With the intention of creating more radical exhibitions in Kortrijk again (cf. Kanal Art Foundation 1988 – 1998 by Catherine de Zegher), he tried to enthuse a group of entrepreneurs. The purchase of the large hall in the Minister Liebaertlaan helped make this possible: Liebaert Projects was born.
Looking for a suitable exhibition format that would pay homage to Gery Van Tendeloo on the occasion of 25 years of Liebaert Projects, I came across folders of unrealised projects in the archives of the Van Tendeloo family. Among them was one with Vaast Colson. I invited him to work with the two of us to give content and shape to this exhibition. Together we arrived at a concept that portrays both the Liebaert group and the person of Gery Van Tendeloo, in the way that most characterises the latter for both of us: the grand gesture! We asked the Liebaert members to choose a work from their own collection that they associate with Gery Van Tendeloo. These, together with a selection of works from the Van Tendeloo family’s collection, will be exhibited in the first room.
The main hall, cleared for the first time since his death in 2018, can once again inspire artists and curators, and enable new interventions and/or exhibitions.
SHOWING WORKS OF
Vaast Colson, Jan De Cock, Koenraad Dedobbeleer, Stefaan Dheedene, Tracey Emin, San Keller, Ragnar Kjartansson, Elke Krystufek, Bernd Lohaus, Paul McCarthy, Bjarne Melgaard, Manfred Pernice, Jason Rhoades, Michael E. Smith, Henk Visch
CURATORS
Exhibition curated by Vaast Colson and Stella Lohaus
Over de locatie (NL)
Liebaert Projects is een stichting voor Hedendaagse Beeldende Kunst in Kortrijk. Gehuisvest in de voormalige vlasweverij De Stoop uit 1888. Liebaert Projects maakt tentoonstellingen met jonge opkomende kunstenaars uit binnen- en buitenland met een sterke focus op sculpturaal en video werk. De vzw werd opgericht in 1999 door wijlen Gery Van Tendeloo samen met een groep enthousiaste kunstliefhebbers en verzamelaars. Vandaag telt de vzw 14 leden onder leiding van curator Joachim Coucke.
About the location (EN)
Liebaert Projects is a foundation for Contemporary Visual Art in Kortrijk. Housed in the former flax weaving mill De Stoop from 1888. Liebaert Projects organizes exhibitions with young emerging artists from Belgium and abroad with a strong focus on sculptural and video practices. The non-profit organization was founded in 1999 by the late Gery Van Tendeloo together with a group of enthusiastic art lovers and collectors. Today, the non-profit association has 14 members under the leadership of curator Joachim Coucke.


