Kortrijk Art

23
Lie­baert Projects

PXL 20250513 135856926

18.mei-22.juni.2025

TUSSEN HOED & SCHOEN

Een hommage aan Gery Van Tendeloo n.a.v. 25 jaar Liebaert Projects

Adres: Minister Liebaertlaan 1b, 8500 Kortrijk
Openinguren: Zondag: 14:00—18:00

Over de tentoonstelling (NL)

In het voor­jaar van 1998 toont Man­fred Per­ni­ce in de Stel­la Lohaus Gal­lery een instal­latie, waar­bij hij de vlo­er met een spaan­plaat van 18 mm ver­hoogt. Tij­dens de open­ing komt iemand hold­erde­bold­er de gale­rie­ruim­te bin­nen gestru­ikeld, en ik denk: wie is dìe man?

Nau­we­lijks een kwarti­er lat­er koopt Gery Van Ten­de­loo een werk van deze toen nog onbek­ende kun­ste­naar. Dit beeld is me alti­jd bijge­bleven. Eer­der dan te begin­nen vloe­ken op het werk of de mak­er ervan, nam Gery Van Ten­de­loo geen aan­stoot aan het zoge­naamde obsta­kel. Inte­gen­deel, dat dit werk hem bij­na deed val­len, beschouw­de hij als een kwa­li­teit ervan.

Terug­blik­kend zou je kun­nen zeg­gen dat Gery Van Ten­de­loo obsta­kels eer­der opzocht dan ze uit de weg te gaan. Hij koos voor een lev­en met zo min moge­lijk com­pro­mis­sen. Zo ook in de kun­st: een kunst­werk is rad­i­caal of het is niet. Door kun­st uit­ge­daagd te wor­den ervo­er Gery Van Ten­de­loo als belan­grijk, boei­end en leer­rijk. Boven­dien wil­de hij dit delen (‘shar­ing’) met zijn fam­i­lie en direc­te omgev­ing, maar ook met een voor hem onbek­end pub­liek. Met de bedoel­ing om in Kort­rijk opnieuw (cf. Kanal Art Foun­da­ti­on 1988 – 1998 van Cather­i­ne de Zeg­her) meer rad­i­cale ten­toon­stellin­gen te mak­en, pro­beer­de hij een groep onderne­mers te ent­hou­si­as­meren. De aan­koop van de gro­te hal in de Minis­ter Lie­baert­laan maak­te dit mee moge­lijk: Lie­baert Pro­jects was geboren.

Op zoek naar een geschik­te ten­toon­stellingsvorm die een hom­mage aan Gery Van Ten­de­loo zou zijn n.a.v. 25 jaar Lie­baert Pro­jects, stoot­te ik in het archief van de fam­i­lie Van Ten­de­loo op map­pen met niet gere­aliseerde pro­jecten. Daar­on­der één met Vaast Colson.

Ik nodig­de hem uit om met ons twee­ën deze ten­toon­stelling inhoud en vorm te geven. Samen zijn we tot een con­cept geko­men dat zow­el de Lie­baert groep als de per­soon van Gery Van Ten­de­loo portret­teert, op de wij­ze die deze laat­ste voor ons bei­den het meest karak­teriseert: het gro­te gebaar! We vroe­gen de Lie­baert leden uit hun eigen col­lec­tie een werk te kie­zen dat zij met Gery Van Ten­de­loo asso­ciëren. Deze wor­den samen met een selec­tie van wer­ken uit de verza­mel­ing van de fam­i­lie Van Ten­de­loo ten­toongesteld in de eer­ste ruim­te. De gro­te hal, voor het eerst sinds zijn over­li­j­den in 2018 ontru­imd, kan opnieuw kun­ste­naars en cura­toren inspir­eren, en nieu­we inter­ven­ties en/​of ten­toon­stellin­gen moge­lijk maken.


MET WERK VAN

Vaast Col­son, Jan De Cock, Koen­raad Dedob­bel­eer, Ste­faan Dhee­de­ne, Tra­cey Emin, San Kel­ler, Rag­nar Kjar­tans­son, Elke Kry­s­tu­fek, Bernd Lohaus, Paul McCart­hy, Bjar­ne Mel­gaard, Man­fred Per­ni­ce, Jason Rho­a­des, Michael E. Smith, Henk Visch

CURA­TO­REN

Ten­toon­stel­ling samen­ge­steld door Vaast Col­son en Stel­la Lohaus

About the exhibition (EN)

Spring 1998, Man­fred Per­ni­ce showed an instal­la­tion at the Stel­la Lohaus Gal­lery in which he rai­sed the floor with an 18 mm chip­board. During the open­ing, some­one stum­bles head over heels into the gal­lery spa­ce, and I think: who the hell is this guy?

Bare­ly fif­teen min­utes lat­er, Gery Van Ten­de­loo buys a work by this then unknown artist. This ima­ge has always stay­ed with me. Rather than begin­ning to swear at the work or its mak­er, Gery Van Ten­de­loo took no offen­ce at the so-cal­l­ed obsta­cle. On the con­trary, he con­sid­ered the fact this work almost made him fall as a gre­at quality.

In hind­sight, one could say that Gery Van Ten­de­loo sought obsta­cles rather than avoid­ing them. He cho­se a life with as few com­pro­mis­es as pos­si­ble. So too in art: a work of art is rad­i­cal or it is not. Gery Van Ten­de­loo expe­ri­enced being chal­lenged by art as impor­tant, fas­ci­nat­ing and instruc­tive. More­over, he want­ed to sha­re this with his fam­i­ly and imme­di­ate envi­ron­ment, but also with an audi­ence unknown to him. With the inten­tion of cre­at­ing more rad­i­cal exhi­bi­tions in Kort­rijk again (cf. Kanal Art Foun­da­ti­on 1988 – 1998 by Cather­i­ne de Zeg­her), he tried to enthu­se a group of entre­pre­neurs. The pur­chase of the lar­ge hall in the Minis­ter Lie­baert­laan hel­ped make this pos­si­ble: Lie­baert Pro­jects was born.

Loo­king for a suit­able exhi­bi­tion for­mat that would pay homa­ge to Gery Van Ten­de­loo on the occa­sion of 25 years of Lie­baert Pro­jects, I came across fold­ers of unre­alised pro­jects in the archi­ves of the Van Ten­de­loo fam­i­ly. Among them was one with Vaast Col­son. I invit­ed him to work with the two of us to give con­tent and sha­pe to this exhi­bi­tion. Together we arri­ved at a con­cept that por­trays both the Lie­baert group and the per­son of Gery Van Ten­de­loo, in the way that most char­ac­teris­es the lat­ter for both of us: the grand ges­ture! We asked the Lie­baert mem­bers to choo­se a work from their own col­lec­tion that they asso­ciate with Gery Van Ten­de­loo. The­se, togeth­er with a selec­tion of works from the Van Ten­de­loo fam­i­ly’s col­lec­tion, will be exhib­it­ed in the first room.

The main hall, clea­red for the first time sin­ce his death in 2018, can once again inspi­re artists and cura­tors, and ena­ble new inter­ven­tions and/​or exhibitions.

SHOWING WORKS OF

Vaast Col­son, Jan De Cock, Koen­raad Dedob­bel­eer, Ste­faan Dhee­de­ne, Tra­cey Emin, San Kel­ler, Rag­nar Kjar­tans­son, Elke Kry­s­tu­fek, Bernd Lohaus, Paul McCart­hy, Bjar­ne Mel­gaard, Man­fred Per­ni­ce, Jason Rho­a­des, Michael E. Smith, Henk Visch

CURA­TORS

Exhi­bi­ti­on cura­ted by Vaast Col­son and Stel­la Lohaus

Over de locatie (NL)

Lie­baert Pro­jects is een sticht­ing voor Heden­daag­se Beel­den­de Kunst in Kort­rijk. Gehuis­vest in de voor­ma­lige vlasw­ev­er­ij De Stoop uit 1888. Lie­baert Pro­jects maakt ten­toon­stellin­gen met jon­ge opko­men­de kun­ste­naars uit bin­­nen- en buiten­land met een ster­ke focus op sculp­turaal en video werk. De vzw werd opge­richt in 1999 door wij­len Gery Van Ten­de­loo samen met een groep ent­hou­si­aste kun­stliefheb­bers en verza­me­laars. Van­daag telt de vzw 14 leden onder lei­d­ing van cura­tor Joa­chim Coucke. 

About the location (EN)

Lie­baert Pro­jects is a foun­da­ti­on for Con­tem­po­ra­ry Visu­al Art in Kort­rijk. Hou­sed in the for­mer flax wea­ving mill De Stoop from 1888. Lie­baert Pro­jects orga­ni­zes exhi­bi­ti­ons with young emer­ging artists from Bel­gi­um and abroad with a strong focus on sculp­tu­ral and video prac­ti­ces. The non-pro­fit orga­ni­za­ti­on was foun­ded in 1999 by the late Gery Van Ten­de­loo together with a group of enthu­si­as­tic art lovers and col­lec­tors. Today, the non-pro­fit asso­ci­a­ti­on has 14 mem­bers under the lea­der­ship of cura­tor Joa­chim Coucke. 

PXL 20250513 151921426 PXL 20250513 140415851 PXL 20250513 140108293