Kortrijk Art Weekend
24.-25.-26.Okt.25

16
Hil­de Van­dae­le Gallery

Lena Marie Emrich Office Impart LE MBP 7

19.september​-02.november.2025

CLOSER

Carlos Caballero - Lena Marie Emrich

Adres: Doornstraat 6, 8500 Kortrijk
Openinguren: Volgens de tentoonstellingen

Over de tentoonstelling (NL)

CLO­SER — Een duo¬tentoonstelling met werk van Car­los Cabal­le­ro & Lena Marie Emrich

Ope­ning vrij­dag 19 sep­tem­ber 2025
17:00 — 21:00

Open
zater­dag — zon­dag
14:00 — 18:00

Ope­nings­uren tij­dens het
WON­DER FES­TI­VAL
16.10 — 02.11.2025

don­der­dag — vrij­dag
14:00 — 18:00

zater­dag — zon­dag
10:00 — 18:00

Ope­nings­uren tijdens

KORT­RIJK ART
24. — 25. — 26. okto­ber 2025

10:00 — 18:00

Artist Talk
zon­dag, 26 okto­ber 2025
om 11:00 : Els Wuyts in gesprek met de kun­ste­naars Lena Marie Emrich en Car­los Caballero


CLO­SER’ brengt twee kun­ste­naars samen die elk op een uiterst ver­fijn­de manier het span­nings­veld tus­sen nabij­heid en afstand onder­zoe­ken. In deze duo¬tentoonstelling tonen Car­los Cabal­le­ro (Cuba) en Lena Marie Emrich (Duits­land) wer­ken waar­in inti­mi­teit, abstrac­tie en de kracht van het onuit­ge­spro­ke­ne cen­traal staan. Voor Lena Marie Emrich is het haar eer­ste ten­toon­stel­ling in Bel­gië. De titel ver­wijst naar de film Clo­ser van Mike Nichols, waar­in onder­lin­ge ver­hou­din­gen con­stant ver­schui­ven. Ook in deze ten­toon­stel­ling wor­den nabij­heid en afstand voort­du­rend her­on­der­han­deld – visu­eel, con­cep­tu­eel én emo­ti­o­neel. De wer­ken ont­vou­wen zich tus­sen taal en stil­te, tus­sen ont­hul­ling en verborgenheid. 

Lena Marie Emrich, 1991, Göt­tin­gen, Duits­land) werkt als beeld­hou­wer tus­sen Bel­gië en Duits­land. Haar prak­tijk beweegt zich vloei­end tus­sen con­cep­tu­eel onder­zoek en mate­ri­ë­le pre­ci­sie, waar­bij ze sculp­tu­ra­le vor­men vaak ver­mengt met frag­men­ta­ri­sche poë­zie. Emrich onder­zoekt de soci­a­le en esthe­ti­sche rol van rigi­de objec­ten en trans­for­meert die sub­tiel door mini­ma­le, maar gerich­te ingre­pen. Samen­wer­king en een die­pe betrok­ken­heid bij sys­te­men van waar­de, bescher­ming en aan­we­zig­heid staan cen­traal in haar werk.

Ze expo­seer­de onder meer bij Import Export Gal­lery (War­schau, 2025), Offi­ce Impart (Ber­lijn, 2024), DS Gal­lery (Parijs, 2023), Kunst­hal­le Osna­brück, Kunst­ve­rein Göt­tin­gen, Kuns­t­raum LLC (New York) en het Spren­gel Muse­um (Han­no­ver).

Haar werk maakt deel uit van ver­schil­len­de publie­ke en pri­vé­col­lec­ties, waar­on­der het Spren­gel Muse­um, de Bur­ger Col­lec­ti­on, de Gian­car­lo Liga­bue Foun­da­ti­on, de ADAC Col­lec­ti­on en de Mar­val Collection.

Car­los Cabal­le­ro, 1983, Camag­üey, Cuba) leeft en werkt in Gent, Bel­gië. Zijn stil­le’ oeu­vre doet den­ken aan een fris­se rim­pe­ling op water, voort­ko­mend uit een ver­fijnd spel van nuan­ces, details en com­po­si­to­risch-ruim­te­lij­ke ver­schui­vin­gen — zowel in kleur als in motief. Zijn schil­de­rij­en zijn door­gaans klein van for­maat, een schaal die hem toe­laat om gecon­cen­treerd en pre­cies te wer­ken. De beel­den ogen onbe­ris­pe­lijk, bij­na geo­me­trisch exact, en ont­hul­len nau­we­lijks tast­ba­re informatie.

De toe­schou­wer betreedt een fra­gie­le dia­loog met een beeld­taal die cryp­tisch en abstract blijft. Toch wordt het bij aan­dach­tig kij­ken dui­de­lijk dat de motie­ven deels ver­wij­zen naar typo­gra­fie en de sug­ges­tie van archi­tec­tu­ra­le details. Caballero’s werk schreeuwt’ deze refe­ren­ties niet uit — de zacht en egaal aan­ge­brach­te acryl­verf brengt rust en laat ruim­te aan de toe­schou­wer om het beeld­ver­haal zelf te laten ontvouwen.

De mono­chro­me, vlak­ke schil­der­wij­ze leent zich uit­ste­kend voor het spaar­zaam toe­voe­gen van ele­men­ten’ die onaf­han­ke­lijk van elkaar een visu­eel gesprek aan­gaan. Zijn oeu­vre, lang­zaam maar gestaag in ont­wik­ke­ling, laat zich beschrij­ven als een line­ai­re, pic­tu­ra­le sequentie.

Zijn werk is opge­no­men in diver­se publie­ke en pri­va­te col­lec­ties, waar­on­der het 21c Muse­um (Louis­vil­le, Ken­tuc­ky, VS), de Col­lec­tie Vlaam­se Gemeen­schap en het S.M.A.K. (Ste­de­lijk Muse­um voor Actu­e­le Kunst, Gent).



Over de locatie (NL)

Langs de Doorn­straat, in een vol­le­dig nieuw inge­rich­te ten­toon­stel­lings­ruim­te, vlak­bij Deja­ge­re-Aerts Col­lec­ti­on en Tex­tu­re muse­um aan de Leie, opent Hil­de Van­dae­le Gal­lery een twee­de loca­tie. Ter­wijl haar eer­ste gale­rie voor heden­daag­se kunst gele­gen is in het kunst­dorp Watou in de West­hoek, kiest ze voor deze nieu­we uit­da­ging de leven­di­ge stad Kort­rijk als twee­de uitvalsbasis. 

About the location (EN)

Along the Doorn­straat, in a com­ple­te­ly rede­s­ig­ned exhi­bi­ti­on spa­ce, clo­se to Deja­ge­re-Aerts Col­lec­ti­on and Tex­tu­re muse­um, Hil­de Van­dae­le Gal­lery opens a second loca­ti­on. Whi­le her first con­tem­po­ra­ry art gal­lery is loca­ted in the art vil­la­ge of Watou in the West­hoek, she choo­ses the live­ly city Kort­rijk as her second base. 

Lena Marie Emrich Office Impart LE MBP 7 Carlos Caballero expo Hilde Vandaele Gallery 2025 Hilde Vandaele Gallery Kortrijk since 2024 story