Hakuna Mahaha
Léo Luccioni
(NL) Over de tentoonstelling
Net onder het exotische en humoristische oppervlak van Léo Luccioni’s Hakuna Mahaha wacht de nietsvermoedende bezoeker een verborgen web van onbeantwoorde existentiële vragen. Versierd in de snoepkleurige verpakking van commerciële vormgeving en zoete of zoute junkfood, worden reflecties op onderwerpen als de geïndustrialiseerde wereldeconomie en de gevolgen daarvan, evenals de bijhorende greenwashing tactieken, stiekem in het spotlicht gezet.
Centraal in de tentoonstelling staat de leeuwloze bewerking van Walt Disney’s Lion King poster in het indrukwekkende schilderij ‘The Sun does not exist’. Deze projecteert het effect van klimaatveranderende broeikasgassen waar we door overspoeld worden in de massamedia, evenals het uitsterven van diersoorten die worden bedreigd door menselijke activiteiten. Daarnaast schijnt het neonlicht Swahili-citaat weergegeven in Duitse Fraktur-letters ‘Hakuna Matata’ (wat ‘geen zorgen’ betekent), dat het bovengenoemde entertainmentbedrijf als handelsmerk heeft geregistreerd. De in brons gegoten Lion chocoladerepen in hun originele plasticfolie verpakking als ‘The End of Kings’ suggereren de overblijfselen van de afwezige katachtige, begeleid door het hypnotiserende geluid van tongtrommels uit de ‘Meditation Drum’ serie, gemaakt van lege gasflessen.
In de achterkamer herinnert een verleidelijke kopie op mensenmaat van een Bounty-chocoladereep met de toepasselijke titel ‘Mutiny on the Bounty, a Taste of Nostalgia’ aan de misleiding van reclamestrategieën, en het kunstmatige paradijs die deze zo goed verkochten dat de voorspiegelde droom in rook opging. Na protesten van consumenten werd deze snack, die zichzelf adverteerde als ‘A Taste of Paradise’, uit de handel genomen op belangrijke markten waaronder de Verenigde Staten, waarmee het verhaal van de Muiterij op de Bounty waarnaar de naam verwees een nieuwe betekenis krijgt. Wat aanvankelijk een verheerlijking van de wonderen van onze tijd leek, blijkt zowel het gewicht als de ondraaglijke lichtheid te belichamen van een tijd voorbij het antropoceen.
Tussen verlangen en afwijzing, het wereldse en het heilige, ontwikkelt Leo Luccioni een oeuvre waarin de materiële wereld ontregeld wordt. Een polysemische en allegorische kunst die kritisch denken aanmoedigt, uitnodigt tot heruitvinding en verrassing. Met een contra-poëzie die zowel populair als existentieel is, stelt hij de absurditeit van massaproductie en de illusie van materiële extase in vraag. Deze installaties schommelen tussen schijnbaar goedaardig vermaak en de latente ernst die elk moment kan opduiken.
Zijn werk was het onderwerp van solotentoonstellingen, in 2020 bij Everyday Gallery in Antwerpen, in 2021 bij NADA New York en Stems Gallery in Brussel, in 2022 in het Palazzo Monti in Brescia en in de Chapelle des Dames Blanches in La Rochelle en in 2023 bij Romero Paprocki in Parijs. Hij heeft deelgenomen aan tentoonstellingen in Garage Rotterdam, de Boghossian Stichting, Studio-Orta, New Space, het Cassina Project en op verschillende beurzen in Parijs, Milaan, Miami, Hong Kong en Dubai. In 2022 won hij de prijs Jeune Artiste Belge voor beeldhouwkunst en installatie.
(EN) About the exhibition
Just below the distinctly exotic and humoristic surface of Léo Luccioni’s Hakuna Mahaha, a shrouded web of unanswered existential questions awaits the unsuspecting visitor. Embellished in the candy coloured packaging of commercial display and sugary or salty junk food, reflections on topics like industrialized global economy and its consequences, as well as its greenwashing camouflage tactics, are stealthily smuggled on the centre stage.
Central in the exhibition is the lionless adaptation of Walt Disney’s Lion King poster in the impressive painting ‘The Sun does not exist’. Projecting the effect of climate changing greenhouse emissions the mass media are flooding us with, as well as the extinction of animal species endangered by human activity. Next to it the neon light Swahili quote rendered in German Fraktur type ‘Hakuna Matata’ (meaning ‘no worries’) the above-mentioned entertainment company registered as their trademark. The bronze cast Lion chocolate bars in their original plastic foil packaging as ‘The End of Kings’ suggest the remnants of the absent feline, accompanied by the hypnotic sound of tongue drums made from empty gas cylinders in the ‘Meditation Drum’ series.
In the back room a seductive human sized copy of a Bounty candy bar aptly titled ‘Mutiny on the Bounty, a Taste of Nostalgia’ reminds the diversion of advertising strategies, and the artificial paradise they sold so well that the dream they promised evaporated. After consumer protests this snack promoting itself as ‘A Taste of Paradise’ was discontinued on key markets including the United States, revisiting the story of the Mutiny on the Bounty the name referred to. What initially appeared to be an exaltation of the wonders of our era seemingly embodies the weight as well as the unbearable lightness of a time beyond the anthropocene.
Between desire and rejection, the profane and the sacred, Leo Luccioni develops a body of work in which the material world is deregulated. A polysemic and allegorical art that encourages critical thinking, invites reinvention and surprise. With a counter-poetry that is both popular and existential, he questions the absurdity of mass production and the illusion of material ecstasy. These installations oscillate between seemingly benign entertainment and the latent seriousness that can resurface at any moment.
His work has been the subject of solo exhibitions, in 2020 at Everyday Gallery in Antwerp, in 2021 at NADA New York and Stems Gallery in Brussels, in 2022 at the Palazzo Monti in Brescia and at the Chapelle des Dames Blanches in La Rochelle and, in 2023, at Romero Paprocki in Paris. He has taken part in exhibitions at Garage Rotterdam, the Boghossian Foundation, Studio-Orta, New Space, the Cassina Project and at various fairs in Paris, Milan, Miami, Hong Kong and Dubai. He has been awarded the Belgian Young Artist prize in sculpture and installation in 2022.
(NL) Over de locatie
Avee Gallery is een hedendaagse galerij in Kortrijk, gesticht in 2019. De gallerij bevindt zich tussen de grote markt van Kortrijk en de O‑L-Vrouwekerk. Avee Gallery wil niet enkel gevestigde kunstenaars maar ook jonge talenten in het begin van hun carrière een ruimte toekennen. Avee Gallery heeft geen vaste openingsuren maar is gebonden aan tentoonstellingen doorheen het jaar. Hou dus zeker deze en onze website in de gaten voor opkomende tentoonstellingen.
(EN) About the location
Avee Gallery is a contemporary gallery in Kortrijk, founded in 2019. The gallery is located between Kortrijk’s main market and the Church of Our Lady. Avee Gallery wants to allocate space not only to established artists, but also to young talents at the start of their careers. Avee Gallery has no fixed opening hours, but is tied to exhibitions throughout the year. So be sure to keep an eye on this and our website for upcoming exhibitions.

