Kortrijk Art

5
Art and Design Productions

HANS SOENEN 6876 resized
Adres: Wijngaardstraat, Kortrijk 25, 8500 Kortrijk

Over de locatie (NL)


Expo CON­STRUC­TI­ONS — DE-CONSTRUCTIONS

De ten­toon­stel­ling loopt van­af vrij­dag 17 sep­tem­ber tot zater­dag 16 oktober

Loca­tie

De gale­rie Art and Design Pro­duc­ti­ons is vol­le­dig ver­nieuwd en opge­start in de Wijn­gaard­straat 064 , gele­gen tegen­over de inte­ri­eur­win­kels Art COCO en Ghy­se­lin­ck DESIGN

De gale­rie brengt ten­toon­stel­lin­gen op het grens­vlak tus­sen kunst en design www​.artand​de​sign​pro​duc​ti​ons​.be

Een ten­toon­stel­ling met monu­men­ta­le abstrac­te schil­de­rij­en in acryl­verf van Hans Soe­nen en collages/​montages van Sabi­ne Blanchard.

Bei­de kun­ste­naars gaan in dia­loog via hun heden­daag­se wer­ken en laten de toe­schou­wer bin­nen in hun wereld van mini­ma­lis­me, geo­me­tri­sche abstrac­tie, soms refe­re­rend aan etni­sche vor­men en uit­ge­puurd raf­fi­ne­ment in mate­ri­aal en kleur­ge­bruik. Wer­kend op het zui­ve­re lin­nen bij H. Soe­nen of com­po­se­rend met indu­stri­ë­le mate­ri­a­len bij S. Blan­chard. Boven­al brengt hun kunst een krach­ti­ge posi­tie­ve en visu­e­le bood­schap naar de toeschouwer.

Hans Soe­nen CONSTRUCTIONS 

Al vier decen­nia lang en met 30 expo­si­ties in bin­nen ‑en bui­ten­land op de tel­ler, is deze kun­ste­naar een vas­te waar­de in het kunst­land­schap. Na zijn stu­dies ont­pop­te hij zich als bege­na­digd figu­ra­tief teke­naar en schil­der met pas­sie voor het lumi­nis­me. Het laat­ste decen­ni­um evo­lu­eer­de zijn werk over sug­ges­tief naar vol­le­dig abstract. 

In CON­STRUC­TI­ONS brengt deze door kunst en design gepas­si­o­neer­de kun­ste­naar-ont­wer­per op monu­men­ta­le doe­ken van prach­tig lin­nen, uit­ge­ba­lan­ceer­de com­po­si­ties. Het pure lin­nen is deel van het werk. De kleu­ren, com­po­si­ties en mate­ri­a­len ver­smel­ten in één geheel. In zijn werk zien we de balans tus­sen ratio en emo­tie, dyna­miek en strak­heid, colo­ris­tisch en mono­chroom, spon­ta­ni­teit en beheer­sing. Dit alles resul­teert in tijd­lo­ze com­po­si­ties in een uit­ge­puurd kleurenpalet. 

Zie www​.hans​soe​nen​.be vir­tu­al gal­le­ries en archives

Sabi­ne Blan­chard DE-CON­STRUC­TI­ONS / ETH­NICTECHNIC 

Sabi­ne Blan­chard is een Fran­se poly­ar­tist’ van Vlaam­se ori­gi­ne. Van­uit haar ver­schil­len­de expa­tri­a­tes en haar pas­sie voor etno­lo­gie deelt ze een onbe­van­gen oog voor alle­daag­se voor­wer­pen, waar­uit ze haar pic­tu­ra­le mate­ri­aal put. Ze gelooft dat alles al bestaat, het is niet nodig om nieu­we vor­men te cre­ë­ren”. Ze besloot ano­nie­me, beschei­den indu­stri­ë­le pro­duc­ten gra­fisch te her­in­ter­pre­te­ren om hun visu­eel poten­ti­eel te laten ont­wa­ken, voor­bij hun reeds ver­trouw­de func­ti­o­na­li­teit. Van­uit de oplei­ding archi­tec­tuur die ze volg­dein Saint-Luc in Door­nik, gebruikt ze schroe­ven, puz­zels, bezems, hoe­pels, pau­ken, enz. met uiter­ste nauw­keu­rig­heid. Elk werk wordt bewerkt als de gevel van een gebouw, onder­bro­ken door vas­te stof­fen en leeg­tes, bloot­ge­steld aan het con­stan­te spel van dag­licht. Haar 3D-com­po­si­ties wor­den bewerkt, gewe­ven en gebeeld­houwd tot de balans per­fect is. Dit is haar filo­so­fi­sche zoektocht.

In de ten­toon­stel­ling Dé-Con­struc­ti­on is het de elek­tri­sche kabel die met pre­ci­sie wordt ver­vormd. Zach­te for­me­le alle­go­rie­ën betrek­ken de kij­ker. Van dicht­bij en ver­af vra­gen we ons af waar de grens ligt tus­sen wer­ke­lijk­heid en illu­sie. Slag­scha­du­wen zijn aan de orde van de dag. Kleu­ren ver­men­gen zich, waar ande­re mono­chro­me ver­ha­len het indu­stri­ë­le mate­ri­aal in zijn rauw­ste uit­druk­king eren. Het is nooit een kwes­tie van recy­clen’, maar van bewust opnieuw beto­ve­ren, in een wereld waar het con­su­men­tis­me het oog over­wel­digt en het ver­lan­gen om tot rust te komen afremt. 

De kun­ste­na­res stelt een pau­ze in het beeld voor om het een­vou­di­ge mooie” te vie­ren. In haar per­soon­lij­ke en reso­luut opti­mis­ti­sche wan­de­ling biedt ze een poë­ti­sche tijd­loos­heid aan onze zoge­naam­de “ alle­daag­se voor­wer­pen ”…


Artis­tie­ke Inst­agram: Art_​by_​Sabine

Ins­tra­gram levens­stem­ming : Sabi­ne­blan­chard­du­bai

About the location (EN)

Expo CON­STRUC­TI­ONS — DE-CONSTRUCTIONS

An exhi­bi­ti­on fea­tu­ring monu­men­tal abstract pain­tings in acry­lic paint by Hans Soe­nen and collages/​montages by Sabi­ne Blanchard.

Both artists enga­ge in dia­lo­gue through their con­tem­po­ra­ry works, let­ting the vie­wer into their world of mini­ma­lism, geo­me­tric abstrac­ti­on, some­ti­mes refe­ren­cing to eth­nic forms and pared-down sophis­ti­ca­ti­on in mate­ri­al and use of colour. Wor­king on pure linen by H. Soe­nen or com­po­sing with indu­stri­al mate­ri­als by S. Blan­chard. Abo­ve all, their art brings a powerful posi­ti­ve and visu­al mes­sa­ge to the viewer.

Hans Soe­nen CONSTRUCTIONS

For four deca­des and with 30 exhi­bi­ti­ons in Bel­gi­um and abroad to his cre­dit, this artist has been a fixed value on the art sce­ne. After his stu­dies, he emer­ged as a gif­ted figu­ra­ti­ve draughts­man and pain­ter with a pas­si­on for lumi­nism. Over the last deca­de, his work evol­ved from sug­ges­ti­ve to ful­ly abstract.

In CON­STRUC­TI­ONS, this artist-desig­ner pas­si­o­na­te by art and design, brings balan­ced com­po­si­ti­ons on monu­men­tal can­va­ses of beau­ti­ful linen. The pure linen is part of the work. The colours, com­po­si­ti­ons and mate­ri­als mer­ge into one. In his work, we see the balan­ce bet­ween ratio and emo­ti­on, dyna­mism and tautness, colou­ris­tic and mono­chro­me, spon­ta­nei­ty and con­trol. All this results in time­less com­po­si­ti­ons in a puri­fied colour palette.

See www​.hans​soe​nen​.be vir­tu­al gal­le­ries and archives

ETH­NIC-TECH­NIC Sabi­ne Blanchard

Sabi­ne Blan­chard is a French poly­ar­tist’ of Fle­mish ori­gin. From her various expa­tri­a­ti­ons and her pas­si­on for eth­no­lo­gy, she sha­res an unin­hi­bi­ted eye for eve­ry­day objects, from which she draws her pic­to­ri­al mate­ri­al. She belie­ves that ‘ eve­ry­thing alrea­dy exists, the­re’s no need to cre­a­te new forms’. She deci­ded to rein­ter­pret ano­ny­mous, modest indu­stri­al pro­ducts grap­hi­cally, in order to awa­ken their visu­al poten­ti­al, over and abo­ve their alrea­dy fami­liar func­ti­o­na­li­ty. Inspi­red by Archi­tec­tu­re she stu­died at Saint Luc in Tour­nai, she uses screws, puzz­les, brooms, hoops and kett­le­drums with extre­me rigour. Each work is ela­bo­ra­ted like the faça­de of a buil­ding, punc­tu­a­ted by solids and voids, expo­sed to the con­stant play of day­light. Her 3D com­po­si­ti­ons are ela­bo­ra­ted, woven and sculp­ted until the balan­ce is per­fect. She has made this her phi­lo­so­p­hi­cal quest.

With the exhi­bi­ti­on Dé-Con­struc­ti­on, it’s the elec­tric cable that is con­tor­ted with pre­ci­si­on. Gent­le for­mal alle­go­ries enga­ge the vie­wer. From near and far, we won­der about the bounda­ry bet­ween rea­li­ty and illu­si­on. Cast sha­dows are the order of the day. Colours inter­min­gle, whe­re other mono­chro­me nar­ra­ti­ves honour the indu­stri­al mate­ri­al in its rawest expres­si­on. It’s never a ques­ti­on of recy­cling’, but of deli­be­ra­te­ly re-enchan­ting, in a world whe­re con­su­me­rism overw­helms the eye and curbs the desi­re to sett­le down. 

The artist pro­po­ses a pau­se on the ima­ge to cele­bra­te the sim­ple beau­ti­ful’. In her per­so­nal and reso­lu­te­ly opti­mis­tic stroll, she offers a poe­tic time­les­s­ness to our so-cal­l­ed eve­ry­day objects’…

Artis­tic Inst­agram: Art_​by_​Sabine

Ins­tra­gram mood of life : Sabi­ne­blan­chard­du­bai