24.octobre-23.novembre.2025
We Already Have Enough
Gļeb(s) Maiboroda
À propos de l'exposition
(NL)
We Already Have Enough biedt een stille ruimte van verzet en contemplatie in een wereld die dreigt te bezwijken onder de last van onbeperkte productie en consumptie. Via intieme schilderijen en een immersieve textiele installatie stelt de tentoonstelling het maken en het denken voor als onafscheidelijke handelingen. Dit nieuwe werk ontstaat uit een aandachtige blik op wat er al is, voortbouwend op traditionele praktijken zoals icoonschilderkunst en weven – materialen gevormd met zorg en tijd.
De ruimte nodigt de toeschouwer uit om erin te verblijven, waarbij traagheid wordt benaderd als een gebaar richting een andere mogelijke wereld. Door spektakel en post-consumeristische esthetiek af te wijzen, richt Gleb zich op subtiliteit en aandachtigheid. Geworteld in queer ideeën rond radicale zorg, herkadert Gleb’s praktijk kunst maken niet als productie, maar als aanwezigheid en herstel, waarbij traditie een essentieel onderdeel wordt van transformatie.
BIO:
Gļeb(s) Maiboroda (1994) is een multidisciplinair beeldend kunstenaar met een achtergrond in weven, die werkt met diverse media zoals textiel, installatie, performance, icoonschilderkunst en experimentele pedagogieën. Gļeb(s) werk rust op drie verweven principes: de rol van traditie, het lichaam en de mogelijkheid van pedagogie. Gļeb(s) onderzoekt hoe we de toekomst kunnen omarmen zonder traditie uit te wissen of te instrumentaliseren. Tegenover de toenemende polarisatie en het nationalisme onderzoeken zij hoe cultureel erfgoed – bedoeld om identiteit te bewaren en verbinding te stimuleren – vaak wordt vervormd om ideologische agenda’s te dienen, waarbij een verbindende kracht verandert in een bron van verdeeldheid. Via materiële verkenning en belichaamde praktijk onderzoekt Gļeb(s) manieren om tradities en traditionele kennis opnieuw te claimen en te herinterpreteren, en zo dialoog en kritische betrokkenheid te bevorderen.
Recente tentoonstellingen en performances omvatten:
The Wrong House, Kortrijk, BE (2025), Temporary Art Center, Eindhoven, NL (2024), Städtische Museum, Deggendorf, DE (2024), Centrale Fies, IT (2023), Sonsbeek Biënnale, Arnhem, NL (2021). Hun werk verscheen in diverse publicaties, waaronder Slow Technology Reader van Valiz (2025) en Press & Fold Magazine (2022).
Sinds 2021 geven zij les in belichaamde praktijk en theorie binnen de afdelingen Textiel (TXT) en Keramiek aan de Rietveld Academie in Amsterdam.
Hun praktijk werd ondersteund door o.a. het Mondriaan Fonds, Creative Industries Fund NL en Amarte Fonds.
In 2025 ontving Gļeb(s) de Artist Start Stipendium van het Mondriaan Fonds.
Meer info: www.glebmaiboroda.com
(ENG)
We Already Have Enough offers a quiet space of resistance and contemplation amid a world unravelling under the weight of unlimited production and consumption. Through intimate paintings and an immersive textile installation, the exhibition proposes making and thinking as inseparable acts. This new body of work arises from close attention to what is already here, drawing on traditional practices of icon-painting and weaving, as materials shaped with care and time.
The space invites the viewer to dwell in it, treating slowness as a gesture of toward another possible world. Rejecting spectacle and post-consumerist aesthetics, Gleb turns to subtlety and attentiveness. Rooted in queer ideas around radical care, Gleb’s practice reframes making art not as production, but as presence and repair where tradition becomes an essential part of transformation.
BIO:
Gļeb(s) Maiboroda (born 1994) is a multidisciplinary visual artist with a background in weaving, working across various mediums such as textiles, installation, performance, icon-painting, and experimental pedagogies. Gļeb(s) work is anchored in three interwoven principles: The Role of Tradition, The Body and The Possibility Of Pedagogy. Gļeb(s) explores how we can embrace the future without erasing and weaponising tradition. In the face of ever increasing polarisation and nationalism, they examine how cultural heritage – intended to preserve identity and foster connection – is often distorted to serve ideological agendas, turning a unifying force into one of division. Through material exploration and embodied practice, Gļeb(s) investigates ways to reclaim and reinterpret traditions and traditional knowledge, fostering dialogue and critical engagement.
Recent exhibitions and performances include:
The Wrong House Kortrijk, BE (2025), Temporary Art Center Eindhoven, NL (2024), Städtische Museum Deggendorf, DE (2024), Centrale Fies, IT (2023), Sonsbeek biennale, Arnhem, NL (2021). Their work has been published in various publications including Slow Technology Reader by Valiz (2025), Press & Fold Magazine (2022). S
Since 2021 they are teaching embodied practice and theory at the Textile (TXT) and Ceramics departments of the Rietveld Academy in Amsterdam.
Their practice was supported by Mondriaan Fonds, Creative Industries Funds NL, Amarte Fonds, amongst others.
In 2025, Gļeb(s) is a recipient of the Artist Start Stipendium from Mondriaan
more info https://www.glebmaiboroda.com/
À propos du lieu
The Wrong House is een artist-run initiatief dat een platform biedt voor presentatie en reflectie gericht op beeldende kunst. “The Wrong House” werd in 2019 opgericht door Jonas Vansteenkiste met de bedoeling een tentoonstelling platform te vormen gericht op de relevantie van kunst door middel van interdisciplinaire kunstvormen en actuele kwesties. Geïnspireerd door de sterke overtuiging dat kunst een reactie is op wat er in de maatschappij gebeurt.
De naam “the wrong house” is een eerbetoon aan het boek van Steven Jacobs over Hitchcock en architectuur. De tentoonstellingsruimte en kantoren zijn gevestigd in Kortrijk (BE). We produceren tentoonstellingen in onze galerie of organiseren projecten in lokale of culturele contexten van steden en instellingen. Onze visie is samenwerken en participeren met verschillende partners en een breed publiek.