Kortrijk Art Weekend
24.-25.-26.Oct.25

28
The Wrong House

Exhibition1

24.octobre​-23.novembre.2025

We Already Have Enough

Gļeb(s) Maiboroda

Adresse: Graaf Gwijde van Namenstraat 7;7A, 8500 Kortrijk
Heures d'ouverture: Zaterdag & Zondag 14u - 18u. en op afspraak

À propos de l'exposition

(NL)

We Alrea­dy Have Enough biedt een stil­le ruim­te van ver­zet en con­tem­pla­tie in een wereld die dreigt te bezwij­ken onder de last van onbe­perk­te pro­duc­tie en con­sump­tie. Via intie­me schil­de­rij­en en een immersie­ve tex­tie­le instal­la­tie stelt de ten­toon­stel­ling het maken en het den­ken voor als onaf­schei­de­lij­ke han­de­lin­gen. Dit nieu­we werk ont­staat uit een aan­dach­ti­ge blik op wat er al is, voort­bou­wend op tra­di­ti­o­ne­le prak­tij­ken zoals icoon­schil­der­kunst en weven – mate­ri­a­len gevormd met zorg en tijd.

De ruim­te nodigt de toe­schou­wer uit om erin te ver­blij­ven, waar­bij traag­heid wordt bena­derd als een gebaar rich­ting een ande­re moge­lij­ke wereld. Door spek­ta­kel en post-con­su­me­ris­ti­sche esthe­tiek af te wij­zen, richt Gleb zich op sub­ti­li­teit en aan­dach­tig­heid. Gewor­teld in queer idee­ën rond radi­ca­le zorg, her­ka­dert Gleb’s prak­tijk kunst maken niet als pro­duc­tie, maar als aan­we­zig­heid en her­stel, waar­bij tra­di­tie een essen­ti­eel onder­deel wordt van transformatie.

BIO:

Gļeb(s) Mai­boro­da (1994) is een mul­ti­dis­ci­pli­nair beel­dend kun­ste­naar met een ach­ter­grond in weven, die werkt met diver­se media zoals tex­tiel, instal­la­tie, per­for­man­ce, icoon­schil­der­kunst en expe­ri­men­te­le peda­go­gie­ën. Gļeb(s) werk rust op drie ver­we­ven prin­ci­pes: de rol van tra­di­tie, het lichaam en de moge­lijk­heid van peda­go­gie. Gļeb(s) onder­zoekt hoe we de toe­komst kun­nen omar­men zon­der tra­di­tie uit te wis­sen of te instru­men­ta­li­se­ren. Tegen­over de toe­ne­men­de pola­ri­sa­tie en het nati­o­na­lis­me onder­zoe­ken zij hoe cul­tu­reel erf­goed – bedoeld om iden­ti­teit te bewa­ren en ver­bin­ding te sti­mu­le­ren – vaak wordt ver­vormd om ide­o­lo­gi­sche agenda’s te die­nen, waar­bij een ver­bin­den­de kracht ver­an­dert in een bron van ver­deeld­heid. Via mate­ri­ë­le ver­ken­ning en beli­chaam­de prak­tijk onder­zoekt Gļeb(s) manie­ren om tra­di­ties en tra­di­ti­o­ne­le ken­nis opnieuw te clai­men en te her­in­ter­pre­te­ren, en zo dia­loog en kri­ti­sche betrok­ken­heid te bevorderen.

Recen­te ten­toon­stel­lin­gen en per­for­man­ces omvatten:
The Wrong Hou­se, Kort­rijk, BE (2025), Tem­po­ra­ry Art Cen­ter, Eind­ho­ven, NL (2024), Städ­ti­sche Muse­um, Deg­gen­dorf, DE (2024), Cen­tra­le Fies, IT (2023), Sons­beek Biën­na­le, Arn­hem, NL (2021). Hun werk ver­scheen in diver­se publi­ca­ties, waar­on­der Slow Tech­no­lo­gy Rea­der van Valiz (2025) en Press & Fold Maga­zi­ne (2022).

Sinds 2021 geven zij les in beli­chaam­de prak­tijk en the­o­rie bin­nen de afde­lin­gen Tex­tiel (TXT) en Kera­miek aan de Riet­veld Aca­de­mie in Amsterdam.

Hun prak­tijk werd onder­steund door o.a. het Mond­ri­aan Fonds, Cre­a­ti­ve Indu­stries Fund NL en Amar­te Fonds.

In 2025 ont­ving Gļeb(s) de Artist Start Sti­pen­di­um van het Mond­ri­aan Fonds.

Meer info: www​.gleb​mai​boro​da​.com

(ENG)

We Alrea­dy Have Enough offers a qui­et spa­ce of resis­tan­ce and con­tem­pla­ti­on amid a world unra­vel­ling under the weight of unli­mi­ted pro­duc­ti­on and con­sump­ti­on. Through inti­ma­te pain­tings and an immersi­ve tex­ti­le instal­la­ti­on, the exhi­bi­ti­on pro­po­ses making and thin­king as inse­pa­ra­ble acts. This new body of work ari­ses from clo­se atten­ti­on to what is alrea­dy here, dra­wing on tra­di­ti­o­nal prac­ti­ces of icon-pain­ting and wea­ving, as mate­ri­als sha­ped with care and time. 

The spa­ce invi­tes the vie­wer to dwell in it, tre­a­ting slow­ness as a gestu­re of toward ano­ther pos­si­ble world. Rejec­ting spec­ta­cle and post-con­su­me­rist aes­the­tics, Gleb turns to subtle­ty and atten­ti­ve­ness. Root­ed in queer ide­as around radi­cal care, Gle­b’s prac­ti­ce refra­mes making art not as pro­duc­ti­on, but as pre­sen­ce and repair whe­re tra­di­ti­on beco­mes an essen­ti­al part of transformation.

BIO:

Gļeb(s) Mai­boro­da (born 1994) is a mul­ti­dis­ci­pli­na­ry visu­al artist with a back­ground in wea­ving, wor­king across various medi­ums such as tex­ti­les, instal­la­ti­on, per­for­man­ce, icon-pain­ting, and expe­ri­men­tal peda­go­gies. Gļeb(s) work is ancho­red in three inter­woven prin­ci­ples: The Role of Tra­di­ti­on, The Body and The Pos­si­bi­li­ty Of Peda­go­gy. Gļeb(s) explo­res how we can embra­ce the futu­re wit­hout era­sing and weapo­n­i­s­ing tra­di­ti­on. In the face of ever incre­a­sing pola­ri­sa­ti­on and nati­o­na­lism, they exa­mi­ne how cul­tu­ral heri­ta­ge – inten­ded to pre­ser­ve iden­ti­ty and fos­ter con­nec­ti­on – is often dis­tor­ted to ser­ve ide­o­lo­gi­cal agendas, turning a uni­fying for­ce into one of divi­si­on. Through mate­ri­al explo­ra­ti­on and embo­died prac­ti­ce, Gļeb(s) inves­ti­ga­tes ways to reclaim and rein­ter­pret tra­di­ti­ons and tra­di­ti­o­nal know­led­ge, fos­te­ring dia­lo­gue and cri­ti­cal engagement. 

Recent exhi­bi­ti­ons and per­for­man­ces include: 

The Wrong Hou­se Kort­rijk, BE (2025), Tem­po­ra­ry Art Cen­ter Eind­ho­ven, NL (2024), Städ­ti­sche Muse­um Deg­gen­dorf, DE (2024), Cen­tra­le Fies, IT (2023), Sons­beek bien­na­le, Arn­hem, NL (2021). Their work has been publis­hed in various publi­ca­ti­ons inclu­ding Slow Tech­no­lo­gy Rea­der by Valiz (2025), Press & Fold Maga­zi­ne (2022). S

Sin­ce 2021 they are tea­ching embo­died prac­ti­ce and the­o­ry at the Tex­ti­le (TXT) and Cera­mics depart­ments of the Riet­veld Aca­de­my in Amsterdam. 

Their prac­ti­ce was sup­por­ted by Mond­ri­aan Fonds, Cre­a­ti­ve Indu­stries Funds NL, Amar­te Fonds, amongst others. 

In 2025, Gļeb(s) is a reci­pient of the Artist Start Sti­pen­di­um from Mondriaan

more info https://​www​.gleb​mai​boro​da​.com/

À propos du lieu

The Wrong Hou­se is een artist-run ini­ti­a­tief dat een plat­form biedt voor pre­sen­ta­tie en reflec­tie gericht op beel­den­de kunst. The Wrong Hou­se” werd in 2019 opge­richt door Jonas Van­steen­kis­te met de bedoe­ling een ten­toon­stel­ling plat­form te vor­men gericht op de rele­van­tie van kunst door mid­del van inter­dis­ci­pli­nai­re kunst­vor­men en actu­e­le kwes­ties. Geïn­spi­reerd door de ster­ke over­tui­ging dat kunst een reac­tie is op wat er in de maat­schap­pij gebeurt.

De naam the wrong hou­se” is een eer­be­toon aan het boek van Ste­ven Jacobs over Hitch­cock en archi­tec­tuur. De ten­toon­stel­lings­ruim­te en kan­to­ren zijn geves­tigd in Kort­rijk (BE). We pro­du­ce­ren ten­toon­stel­lin­gen in onze gale­rie of orga­ni­se­ren pro­jec­ten in loka­le of cul­tu­re­le con­tex­ten van ste­den en instel­lin­gen. Onze visie is samen­wer­ken en par­ti­ci­pe­ren met ver­schil­len­de part­ners en een breed publiek.